Vragen over administratie
Hallo Allemaal,
Ik ben net begonnen met mijn eerste eenmansbedrijfje.
Nu zijn veel dingen wel duidelijk, maar zou graag nog een paar dingen duidelijk willen hebben.
1. Als ik zakelijk iets aankoop in een winkel, bijvoorbeeld een verlengsnoer, voor op mijn werkkamer, dan krijg ik alleen een bonnetje mee.
Op dit bonnetje staan de gegevens van de winkel, het totaalbedrag, het bedrag excl btw, en het btw bedrag, ook de datum en tijd, verder zie ik nog referentie staan, en kassanummer.
Voldoet dit bonnetje volgens de belastingdienst dan aan de eisen van een 'factuur'? ook al staan mijn gegevens er niet op?
2. Ik zie dat op de site van de belastingdienst staat, dat ook binnenkomende facturen genummerd moeten worden? hoe doen jullie dit? schrijven jullie gewoon een nummer op de factuur of?
3. Een kennis van mij ontwikkelt af en toe wat dingen voor mij, en levert dit aan mij, hij is geen ondernemer heeft dus geen kvk of btw nummer, daarvoor is het te kleinschalig.
Ik krijg dus gewoon een factuur die voldoet aan de eisen (behalve dus kvk en btw nummer), en gaan om bedragen per keer van ongeveer 300 euro, dit komt circa 3 keer per jaar voor. Moet ik dit soort diensten nu ook afschrijven aan het einde van het jaar? Ik weet dat ik het niet aan kan geven bij de omzetbelasting, aangezien hij geen btw mag rekenen, maar hoe het met het afschrijven zit weet ik niet.
4. Ik heb zo'n dienst van die kennis van vraag 3 afgenomen in Mei 2008, dit is volledig voor het bedrijf in gebruik genomen, en niet prive, maar heb ik alvast aangekocht voor mijn bedrijfje. Toen had ik nog geen kvk nummer, geen btw nummer, en nog geen zakelijke rekening, en heb het dus met de prive rekening betaald, moet ik deze factuur dan wel bij mijn facturen neerleggen voor de zaak?
5. Stel ik heb iets in Juli 2008 gekocht, wat voor de zaak bedoeld was, bijvoorbeeld een verlengsnoer voor op mijn werkkamer, maar ook toen had ik nog geen zakelijke rekening, en was ik nog geen bedrijf, en heb het dus met prive rekening betaald, en het is een BTW bonnetje.
Mag ik dit ook bij de facturen neerleggen voor de zaak en dus aftrekken tijdens het eerst volgende kwartaal?
Bedankt alvast voor de opheldering.
|