Hallo allemaal,
Ik heb sinds begin dit jaar een grafisch eenmanszaakje en ik heb een basis kennis boekhouden, ik heb alles dus ook bijgehouden dit jaar. Nu wil ik alleen de eindbalans opmaken en ik loop tegen wat zaken aan.
1. Ik betaal de OB per kwartaal, nu zie ik bij de meeste voorbeeldbalansen staan: Te betalen ob, Te vorderen OB en Afdracht OB. Maar hoe doe je dat als je de OB per kwartaal betaald? Is Afdracht OB hetgeen er in het hele jaar betaald is of wat er nog betaald moet gaan worden? Wat is er eigenlijk verplicht op de balans? Ook tb en tv OB?
2. Openstaande debiteuren... tja wat doe ik daar mee? Want grootboek debiteuren moet leeg zijn toch? Boek ik die dan direct op de balans naar "nog te ontvangen bedragen"? En zet ik deze in het nieuwe jaar weer terug op debiteuren.. (beetje onlogisch)
3. Hoe open ik het nieuwe jaar met eigen vermogen ? Doe ik dan op 1-1-09 Eigen vermogen aan balans?
4. Bij sommige loopt een boekjaar van maart tot maart.. moet dat?? Kan ik niet gewoon per kalenderjaar aanhouden (lijkt me een stuk makkelijker)
zo, zijn wel erg veel vragen
Bedankt alvast voor wie het wil lezen.
Groeten,
Rolf