Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 februari 2009, 00:45
René van Zandwijk's schermafbeelding
René van Zandwijk René van Zandwijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2008
Berichten: 29
Standaard Re: Snap de kasboekingen niet.

Misschien heb je hier wat, een paar begrippen iut de administratie.

Balans - Het overzicht van de activa en passiva.

Activa - Alle bezittingen en vorderingen van de onderneming.

Passiva - De schulden van de onderneming, deze worden
onderscheiden in kort- en langlopende schulden.

Credit - Het woord credit kan 3 betekenissen hebben in een
administratie.
- Op de balans zijn het alle schulden.
- Op de winst- en verliesrekening zijn het de inkomsten.
- Bij het verwerken van de aministratie is credit de
ontvangsten.

Debet - Het woord debet kan 3 betekenissen hebben in een
administratie.
- Op de balans zijn het de bezittingen en vorderingen.
- Op de winst- en verliesrekening zijn het alle kosten.
- Bij het verwerken van de administratie is debet de
uitgaven.

Omzet - Het totaal van alle verkopen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2009, 14:28
Mariekeoo Mariekeoo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Snap de kasboekingen niet.

Volgens mij zit het zo. Kosten (zoals verzendkosten,benzinekosten) zijn hulprekeningen. Die betrekking hebben tot het eigen vermogen. Bij betaling van de kosten neemt het e.v af en moet je het dus debiteren.
Als er omzet wordt gestort neemt het e.v toe en moet je het dus crediteren ( e.v staat credit op de balans)
Ook het btw bedrag (voorbelasting) moet je debiteren.
zo goed?

alleen dit snap ik nog niet:
bankafschrift staat een bedrag dat betaald is (een inkoopfactuur) dus er is inkopen gedaan voor de winkel, nu boeken ze het zo:
RABOBANKboek
inkopen credit
voorbelasting credit
ontvangen kortingen debit ( dat is korting als je binnen 8 dagen betaald)

Maar er staat ook op een bladzijde:
inkoopboek (slechts een paar factuurbedragen) allemaal met een datum van de laatste maand van het jaar.
inkopen 81 debit
voorbelasting 19 debit
crediteuren 100 credit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon