ICTPC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.
Print je ook veel afbeeldingen (in die rapporten)? Inktjet (mits een goede, mijn voorkeur gaat sterk uit naar Epson) is namelijk wel veel mooier als het gaat om afbeeldingen. Inktjet is dan vaak helderder, scherper en in tegenstelling tot laserkleur komt er niet zo'n - bij gebrek aan een beter woord - 'vieze' laag overheen. Ook kun je inktjet vaak beter gebruiken voor zwaarder materiaal.
Het spreekt voor zich dat je wel een goede inktjet moet hebben
Rapporten zijn veelal tekst met relatief simpele afbeeldingen. De bijlagen zijn vaak hoogwaardige afbeeldingen. Ik denk dus dat wat Rene oppert een goede zou kunnen zijn: een a4 kleuren laser en voor het mooie werk een inktjet A3 ernaast.
Ik gebruik sinds ongeveer 6 maanden een Samsung CLX3170. Dit is een zeer betaalbare kleurenlaser all-in-one. Printen, scannen, emailen, kopieren, faxen, het kan allemaal. De kwaliteit is volgens mij prima in orde (ik print overigens het grootste deel in zw/w). Ben er erg over te spreken, zeker omdat alle functies ook goed werken onder niet-windows systemen (wat helaas nog steeds niet vanzelfsprekend is).
Printers en ik zullen geen vrienden worden. Ben begonnen met inkjet, maar ondervond dezelfde problemen als René. Heb zelf een HP inkjet gehad die niet goed kon scannen en toen kwam ik in chatsessie met een reparateur terecht.
Zelf kopieer ik ook veel en heb toen een all in one van Oki (3530) aangeschaft. Kleuren laser. Mooie kleurenprints komen er niet uit. De kleuren zijn niet of nauwelijks te corrigeren.
Maar met name het kopieren ging zo traag. Zelf kopieer ik zeer veel (dossiers van klanten e.d), dus snelheid is voor mij belangrijk. Vergroten en verkleinen ging ook niet makkelijk.
Toen ben ik eens bij klanten (MKB bedrijven) gaan kijken wat zij gebruiken en het viel mij op dat Canon favoriet is. Er stonden ook behoorlijk oude beestjes bij. Dus schat ik in dat de kwaliteit wel in orde moet zijn. Dat bevestigden zij ook.
Nu heb ik ook een wat professionelere Canon (IR1024i). Deze is helaas wel Z/W, maar het werkt als een tierelier.
Ik heb nog de kleurenversie overwogen, maar ruim € 3000,00 werd mij te gortig. Temeer omdat kleur bij mij niet veel voorkomt.
Voor de zeldzame kleurenafdruk gebruik ik een Canon inkjetprinter (Pixma iP 5300).
Overigens is de OKI te koop (inclusief een aantal kleurencatridges). Hij scant (zeer goed), kopieert (matig). Hij is wel degelijk.