Ken je dat gevoel? Aan het eind van de werkdag ga je na wat je allemaal verwezenlijkt hebt en dan blijkt dat je maar bitter weinig hebt uitgestoken. Tijd om jouw bezigheden
in kaart te brengen dus!
Red jouw kostbare tijd
Zelf heb ik verschillende methodes uitgeprobeerd om na een lange werkdag te weten te komen hoe efficiënt ik mijn
tijd verdeeld had en te kijken waar al die
verloren minuten naartoe waren gegaan. Al deze manieren bleken echter keer op keer tijdrovend en/of omslachtig te zijn. Tijdens mijn zoektocht naar een
geautomatiseerd programma dat mijn bezigheden perfect zou kunnen controleren, kwam ik op de website van
Rescue Time terecht. Deze
gratis applicatie houdt tot op de seconde bij hoeveel tijd je doorbrengt in een bepaald programma of op een bepaalde website. Deze informatie wordt dan met één klik op de knop doorgestuurd naar jouw
persoonlijke profielpagina op de website van Rescue Time. Een overzicht van een uurtje computeren, kan er als volgt uitzien:
11-12 AM
35m 2s MS Word
3m 5s Facebook
7m 8s MS Outlook
13m 5s amazon.com
Als je bijvoorbeeld merkt dat je meer dan 2 uur per dag spendeert aan het lezen van blogberichten of aan het updaten van jouw Facebookprofiel, kan dit best
confronterend zijn. Maar natuurlijk ook erg positief: nu wéét je waar al altijd die uren aan verspilt en kun je beginnen werken aan een
efficiëntere tijdsverdeling. Rescue Time drukt je met andere woorden met de neus op de feiten!
Stel doelen
Voor mensen met weinig discipline kan het handig zijn om
doelen te stellen via Rescue Time. Zo kun je bijvoorbeeld ingeven dat je minder dan 2 uur per dag wilt spenderen aan e-mailen en meer dan 5 uur per dag wilt schrijven. De
resultaten worden dagelijks of wekelijks naar jouw e-mailadres gestuurd zodat je jouw eigen
vooruitgang op de voet kunt volgen.
Wil jij jouw werkdag ook
productiever inrichten? Rescue Time downloaden gaat snel en makkelijk via de website:
www.rescuetime.com .