|
4 september 2010, 11:14
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 4 september 2010
Berichten: 3
|
|
Niet BTW-plichtig: balen of niet?
Dag allemaal,
Wat een ontzettend handig forum is dit zeg, zó veel informatie! Mijn vraag: ik sta sinds drie maanden ingeschreven bij de KvK als freelance journalist. Ik schrijf voor twee horeca vakbladen (en nog wat losse stukken voor kranten/magazines). Moet ik BTW rekenen op mijn factuur?Beide opdrachtgevers weten het namelijk niet zeker.
Zijn het commerciële teksten? Dat is de vraag. Voor het ene blad houd ik interviews met clubeigenaren, schrijf ik over horecatrends en maak ik nieuwsberichten. Niks commercieels aan, toch? Voor het andere blad houd ik ook interviews en schrijf ik onderschriften voor bij foto's. Ik heb echter ook een keer een stukje geschreven over een nieuw glas van een bepaald biermerk. Dan wordt het wel weer commercieel, lijkt me Ik schrijf alles onder mijn eigen naam, niks mag gekopieerd worden.
Ik heb in elk geval nog nooit BTW gerekend en kan dus aan het eind van het jaar ook geen BTW die ik zelf over producten heb betaald terugvragen aan de belasting. Dat is dus de keerzijde.
Andere vraag: als je niet BTW-plichtig bent, kun je dan wel íets terugkrijgen van de belasting? Ik heb het in dit geval over pennen, papier, inkt, laptop, treinkaartjes, buskaartjes, etc.
Alvast hartelijk dank!
Groetjes, Iris
|
4 september 2010, 13:15
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Citaat:
Moet ik BTW rekenen op mijn factuur?
|
ik weet niet of er voor jou profession een uitzondering is, maar de algemene regel binnen NL is dat je dit enkel mag doen als je een brief van de belastingdienst hebt waarop staat dat je het wel mag doen.
|
4 september 2010, 15:44
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Beste Iris,
Voor journalistieke bijdragen geld inderdaad een btw vrijstelling en dat betkent dat je de btw die je betaald op de kosten voor die activiteiten niet mag terugvragen via de voorbelasting. Of dat balen is weet ik niet. De zaken die jij noemt vallen of onder het lage btw tarief of kosten uberhaupt niet veel, de bedragen die je "misloopt" zijn gering.
Op deze link van de belastingdienst staat beschreven wat zij verstaan onder journalistieke bijdragen..
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P596_33545
Veel zal afhangen van de feitelijke situatie en zal je zelf of samen met de uitgever moeten bepalen waar het onder valt, commercie of journalistiek. Dat zal soms een lastige afweging zijn.
Ik heb te weinig kennis van de "bladen branch" om daar specifiek iets zinnigs over te zeggen. Ik denk dat het belangrijkste criterium is de mate van inspraak van een bepaald merk. Ik denk dat jij vooral naar de opdracht van je opdrachtgever moet kijken. Krijg jij de opdracht ik wwil een artikel over onderwerp X, en ik zie wel wat het word dan lijkt me dat journalistiek.
Krijg je een onderwerp en een lijst met namen die je moet intervieuwen over hun ervaring met een bepaald product dan zou ik al snel aan commercie denken, maar weer niet als het een kritisch stuk is over het disfunctioneren van het product..
Alles bij elkaar een lastig dilemma, ik denk dat het handig is als je een aantal collega's om je heen verzamelt waarmee je de twijfelgevallen kan bespreken.
|
5 september 2010, 02:05
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
|
|
Beste Iris,
Ik ben ook freelance journalist/tekstschrijver en ik reken geen BTW. Dat heeft nadelen, maar meer voordelen, vind ik... Geen driemaandelijkse BTW-aangifte bijvoorbeeld.
Ik heb zelf (toen ik begon als freelancer 2 jaar geleden) bij de belastingdienst aangevraagd of ik BTW vrijgesteld was. Ik heb toen een brief gekregen dat dat inderdaad zo is. Zo'n brief is altijd handig, want dat is bewijs. Het geeft mij zekerheid. Als er nu iemand van de belastingdienst (het ene kantoor is het andere helaas niet) zegt dat ik BTW moet betalen, kan ik die brief tonen. Dat zou ik je in ieder geval willen aanraden en vraag je boekhouder/accountant om je te helpen die brief op te stellen. Desnoods kun je bij de belastingdienst zelf vragen om hulp voor zo'n brief.
Wat je vraag betreft over treinkaartjes, pennen, papier e.d., dit zijn kosten die je maakt voor je bedrijf, die mag je (inclusief BTW) aftrekken van je inkomsten.
Geen BTW bespaart je erg veel tijd, naar mijn mening. Maar je mag wel BTW rekenen.
Groet,
Joke
|
6 september 2010, 16:55
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
|
|
Uiteindelijk bepaalt de inhoud/invalshoek van je artikelen of je BTW moet heffen of niet.
In mijn administratie heb ik ooit een print van de belastingsite van toen (2006) bewaard. Daarin wordt gesteld dat als het geschrevene het doel heeft om de verkoop te bevorderen ('ook als het in verhulde vorm wordt gepresenteerd bijv. in de vorm van een wetenschappelijk onderzoek, interview of artikel'), het niet onder de vrijstelling valt.
Uiteindelijk moet je jezelf dus afvragen of datgene je schrijft volledig onafhankelijk is, of dat je belanghebbenden (direct of indirect) tevreden moet stellen. In dat laatste geval ben je commercieel bezig, en zou je dus BTW moeten heffen.
__________________
Aan het einde is altijd weer een nieuw begin.
|
7 september 2010, 12:57
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 4 september 2010
Berichten: 3
|
|
Bedankt voor alle bruikbare reacties!
@ Joke en anderen die hier een antwoord op hebben: je kunt dus álle kosten die je maakt (trein, pennen, laptop, papier, etc) aan het eind van het jaar voor 100% van je inkomsten aftrekken?
Met andere woorden: stel ik heb dit jaar 1000 euro verdiend en 500 euro neergelegd voor kantoorspullen, moet ik belasting betalen over slechts 500 euro, zelfs als ik geen BTW betaal?
Groetjes, Iris
|
7 september 2010, 13:49
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
|
|
Hoi iris,
Ja, je mag alle kosten aftrekken, zolang het voor je bedrijf is. ook (reis)kosten voor cursussen en workshops mag je aftrekken. Wel de bonnetjes bewaren.
En BTW heeft daar niets mee te maken.
Joke
|
8 september 2010, 00:07
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 4 september 2010
Berichten: 3
|
|
Bedankt voor je bericht, Joke!
Ik ga in maart naar Amerika, ik wil daar vakantie vieren én werken (schrijven). Hoe zit het met de kosten van het tickiet --> ook aftrekbaar van je inkomsten?
|
8 september 2010, 01:15
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Beste Iris,
Voor deze kostenpost geldt "wie het onderste uit de kan wil krijgt de deksel op zijn neus".. kortom wees voorzichtig met welk deel van de kosten je aftrekt om correctie later te voorkomen.
Zorg dat je een aantoonbaar zakelijk reisdoel hebt bijv. een seminar waar je heen gaat, een locatie die je bezoekt om daarover een artikel te schrijven.
Dan kun je in elk geval het ticket zakelijk aftrekken en de verblijfskosten van een aantal dagen rondom dat "evenement" ook.
De rest van de verblijfkosten moet je voorzichtig zijn met de aftrek, op een hotel kamer zitten schrijven kan op zich onvoldoende zijn om de aftrek van kosten te rechtvaardigen, het is moeilijk aan te tonen. Je zult een aannemelijke verdeling moeten maken tussen het privégenot van het verblijf en de zakelijkheid van het verblijf en alleen het zakelijk deel opvoeren als kosten.
|
|