Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 oktober 2010, 13:15
hoffit hoffit is offline
Seniorlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat vraag ik me af. Jouw laatste factuur van oktober en de eerste van november hebben geen opeenlopende nummering. Bijvoorbeeld: 201011001 - 201010123 = 878

Met 1 factuur per maand:
Oktober : 201010001
November: 201011001

Volgens mij is numeriek gezien het November factuurnummer groter dan de Oktober factuur en daarmee opeenvolgend. Daarmee wordt m.i. voldaan aan de definitie van opeenvolgende factuurnummers (er zit een duidelijke volgorde in), maar wordt niet voldaan aan een eis van aansluitend zijn (in de zin van verschil van "1" tussen 2 factuurnummers). Maar de eis van aansluitend heb ik ook niet gezien

Heb er nog nooit commentaar op gehad van m'n accountant.
Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2010, 13:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoffit Bekijk bericht
Daarmee wordt m.i. voldaan aan de definitie van opeenvolgende factuurnummers
Welke definitie?

De Grote van Dale (13e) zegt: "zonder tussenruimte bij elkaar aansluitend".
Oud 4 oktober 2010, 14:40
hoffit hoffit is offline
Seniorlid

Standaard

Rene,

Je hebt gelijk voor wat betreft aansluitend

Maar wat is nu een reeks? Is dit b.v. ook jaar+maand zoals ik hanteer? In dat geval klopt mijn factuurnummer stelsel wel. Ik nummer binnen de reeks jaar+maand door. Zo niet hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2010, 14:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoffit Bekijk bericht
Maar wat is nu een reeks?
Ik zal maar even niet de Van Dale pakken

Dat is bij meerdere verkooppunten. Vroeger, heel vroeger, toen computers nog niet met elkaar in contact stonden, was het niet goed mogelijk om facturen doorlopend te nummeren als 1 btw-entiteit meerdere verkooppunten had waar facturen werdem uitgereikt. De verkooppunten moesten onafhankelijk van elkaar facturen kunnen uitschrijven. Dat werd opgelost door per verkooppunt een reeks facturen te maken die aan de voorwaarde van doorlopend nummeren voldoet, in plaats van voor het bedrijf als geheel. Zelfs Lancelots heeft dit weleens zo gedaan, toen het factureren voor de Lancelots Academy bij een partner was uitbesteed en niet op het hoofdkantoor gebeurde

Tegenwoordig worden facturen vrijwel altijd uitgereikt vanuit een centraal systeem en speelt dit eigenlijk niet meer. Aan de andere kant, software is hardnekkig en vermoedelijk zit deze praktijk in allerlei ERP-systemen ingebakken. Daar zitten we nog eeuwen aan vast, net als aan 17e-eeuwse begrippen als grootboek, afschrift, dubbel boekhouden, debet en credit
Oud 4 oktober 2010, 18:16
Henrike Henrike is offline
Lid

Standaard

hmm...maar er staat dus niet duidelijk of een reeks perse een jaar moet zijn. In mijn geval heb ik wel reeksen, alleen per maand ipv een jaar...
Moet er niet aan denken om dat te moeten veranderen, ben je dat dan verplicht?? Zoals ik al zei heb ik gemiddeld 15 - 20 facturen per maand! En ik doe dit al 3 jaar zo!
Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2010, 20:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henrike Bekijk bericht
Moet er niet aan denken om dat te moeten veranderen
Snap ik niet. Wat is er zo verschrikkelijk aan om gewoon door te nummeren gedurende het jaar? Al heb je 1.000 facturen per maand, het wordt er toch niet moeilijker van?

Goedbeschouwd snap ik ook niet waarom we per jaar opnieuw zouden moeten beginnen.

Het simpelste systeem is nog altijd gewoon tellen zoals op de basisschool: 1,2,3... en zo verder, zonder structuur in het nummer met jaren, maanden, reeksen, verkooppunten en wat al niet.
Oud 4 oktober 2010, 20:51
Henrike Henrike is offline
Lid

Standaard

Hoi Rene, ik bedoelde niet vanaf nu veranderen. Ik bedoelde stel dat de belastingdienst mijn systeem niet accepteerd, moet ik dan vanaf 2008 al die facturen gaan zitten hernummeren (= ongeveer 600 facturen denk ik).

Ik begin trouwens graag per maand opnieuw, Het geeft me meer structuur en meteen overzicht over het aantal opdrachten dat ik heb per maand. Ook makkelijk met de OZB en dergelijke en mijn inkomsten. Ik heb al mijn overzichten per maand: facturen, uren, geld dat binnenkomt, uitgaven etc. Voor mij ideaal.
Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2010, 19:58
OrangeDevDesign OrangeDevDesign is offline
Juniorlid

Standaard

Ikzelf heb de volgende nummering aangehouden:
2010***, waarin de sterretjes het oplopende deel is.

Onlangs heb ik een administratiebureau aangehaald, en heb ze laten zien hoe ik tot nog toe mijn administratie heb gedaan.

Hierin zeiden ze dat ik het erg goed voor elkaar had.

Het lijkt mij dus ook dat jij gewoon het volgende kunt doen:

10***
Waarin 10 je maand is, en de sterretjes de oplopende nummering.
Zo heb je dus ook altijd oplopende nummers, denk aan de eerste maand:
01***.

Zou gewoon moeten mogen dus denk ik.

Maar vraag het aan de belastingdienst zou ik zeggen als je het zeker wilt weten. Je kunt ze gewoon bellen, of je kunt er even langs gaan voor een afspraak.

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuurnummer

Regels voor berichten