2) Ik moet zelf apart aangifte inkomstenbelasting doen, maar we hebben gezamelijk een koopwoning. Maandelijks krijg ik een bedrag terug van de belastingdienst (voorlopige teruggaaf).
In welke aangifte geef ik dat nu op? In beide aangiften moet ik de eigen woning opgeven en kan ik een voorlopige teruggaaf in vullen. Voorheen deden wij samen aangifte en was dit niet aan de orde.
Ik heb hem dit jaar ook zelf gedaan (eerste jaar als ondernemer naast fulltime dienstverband). Zo heel erg moeilijk is de aangifte niet (doe hem al jaren zelf en doe ook mijn eigen administratie, daarnaast is mijn bedrijfsvoering niet echt complex dus durfde ik het aan), de problemen waar jij tegenaanloopt ben ik ook tegengekomen, punt 1 lees ik later nog een keer op mijn gemak door en zal ik later proberen te beantwoorden (ik heb mijn aangifte al 2 weken geleden ingestuurd), maar op punt 2 wil ik wel alvast antwoorden.
De voorlopige teruggaaf vraag je vaak wel samen aan, maar wordt individueel bepaald en betaald. Dus zowel jij als je fiscaal partner krijgen een voorlopige teruggaaf. Hierover krijg je dus ook beiden een eigen brief, daarnaast wordt deze ook vaak als 2 losse betalingen overgemaakt.
Bij ieder vul je dus de toegekende voorlopige teruggaaf in, in het normale programma de teruggaaf van je partner en in het aangifte IB ondernemers je eigen VT. Het kan ook zijn dat je partner geen VT ontvangt en dan hoef je dat daar dus niet in te vullen (dat is afhankelijk op wie je de aftrekposten zet).
De eerste vraag gaat eigenlijk over wat in te vullen bij activa en passiva.
Deze krijg ik niet gelijk, wat zie ik over het hoofd (zie bijlage).
Ik begrijp dat de pasiva kant bestaat uit:
Winst/verlies (in mijn geval verlies) + prive stortingen + openstaande crediteuren. Prive opnamen zijn er niet gedaan.
Het is een bedrijfje (webwinkel) in opstart. We hebben dus meer ingekocht (opbouw voorraad) dan we hebben verkocht. Vandaar het verlies.
Is dit het eerste jaar dat je de balans opmaakt? Afgezien van de vele spelfouten (te onvangen btw, liguide middelen, cediteuren) denk ik dat er iets niet goed gaat in het boeken van je voorraad / kosten.
Ik zie dat je een verlies hebt gemaakt van €4842. Nou heb ik de w&v niet, maar dit betekent even simpel gezegd dat je €4842 aan kosten hebt gemaakt. Een deel daarvan kan crediteuren zijn (€693) maar het andere deel zal je betaald moeten hebben via de bank. Dat kan, aangezien je €4300 aan prive stortingen hebt gedaan.
ECHTER, heb je ook een voorraad staan van €3724. Hoe is dit dan betaald? Of is dit voorraad van vorig jaar? Maar dan gaat er waarschijnlijk iets niet goed in je beginbalans met je eigen vermogen. Ik ga er vanuit dat jullie begonnen zijn in 2010, dan is er dus denk ik dubbel geboekt in de kosten / voorraad.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Wij zijn in oktober met een webwinkel gestart. We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro.
We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.
De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.
Ik heb bovenstaande bedragen even uit mijn hoofd gedaan.
Of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Waar het mij eigenlijk om gaat is het invullen van de inkomsten belasting. Er is een rubriek winst/verlies, maar dat spreekt voor zich.
Wat ik het lastigste vindt zijn de activa en passiva. Wat vul ik nu aan welke kant precies in.
Activa:
Voorraad, nog te ontvangen BTW, banksaldo en openstaande debiteuren.
Passiva:
Eigen vermogen: prive stortingen, winst/verlies (of hoort dat hier niet).
Openstaande crediteuren
Als ik dit invul krijg ik de balans niet goed, behalve als ik het verlies hier weglaat.
PS. sorry voor de typefouten, maar mijn toetsenbord hapert af en toe.
Waarom beantwoord je mijn vragen niet? Je hebt gelijk wat betreft de activa en passiva kant dat staat allemaal goed, er gaat alleen iets anders niet goed, ik denk in de boekingen.
Je hebt een voorraad op de balans van 3724 en volgens jou nog 7000 euro ingekocht (dit samen met omzet van 2100 is het saldo verlies van ongeveer 4800). Het bedrag dat op de balans staat als voorraad staat NIET in de w&v. Dit betekent dat je totaal ongeveer 10.700 hebt ingekocht, maar dit kan niet want zoveel geld is er niet aanwezig op de bank en zoveel is er ook niet prive gestort. Loopt dat nog eens na.
Voorraad kan je op 2 manieren boeken, gewoon direct in de inkoopkosten en dan tel je aan het eind van het jaar hoeveel voorraad je nog hebt staan en dat corrigeer je dan en boek je naar de balans.
Of je boekt direct alle inkoop op de voorraad en op het moment van verkoop boek je het weg naar de inkoopkosten.
Het staat dus OF op de balans onder voorraad OF op de w&v onder inkoop en niet beide.
Het feit dat je het nu kennelijk 'kloppend' hebt, wil nog niet zeggen dat het correct is. Ik heb het gevoel dat dat nog niet zo is. Ik citeer jezelf van pagina 1:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokken Winkel
We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro. We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.
De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.
De V&W moet aan de omzetkant ongeveer 2000 euro omzet tonen, aan de kosten kant van de V&W moeten de kosten komen die je hebt gemaakt om je voorraad aan te leggen. Die kosten samen met diverse kosten zitten kennelijk in de orde van de 7000 euro. Dan kom ik op een verlies hebben van ongeveer 5000 euro. Dat was ook jouw conclusie aan het begin.
Nu je met wat aanpassingen een 'kloppend'verhaal hebt, is het verlies 134 euro. Ik denk dat dit niet klopt. Je hebt toch 7000 uitgegeven en 2000 ontvangen? Maar ik laat het graag aan Kau of een anderen met een administratief beroep. Maar ik heb het gevoel dat je nu te 'creatief' bezig bent om het 'kloppend te krijgen en uit het oog verliest dat de aangifte de werkelijkheid moet beschrijven!
PS Ik weet niet of de belastingaangifte wordt geweigerd als je vanwege afrondingen 1 of 2 euro scheef loopt. Ik check voor aangifte (ook van de BTW) altijd even of de bedragen aan beide kanten en de verschillen ook samen 'matchen'. Soms moet ik om het kloppend te krijgen een bedrag dat eindigt op xx8,42 euro naar boven afronden dus naar xx9 euro. Mijn advies: check de V&W resultaat met je opnamen/stortingen en het EV en kijk of je niet gewoon 1 euro scheef loopt, wat je na afronding van een van die getallen niet hebt.
Ja volgens mij gaat het nu ook niet goed, waarom zet je nou de voorraad onder opbrengsten?
Wat ik denk is: zit in die 6706 inkoopkosten niet toevallig ook de 4444 van de voorraad inbegrepen? Zoals ik al eerder heb gepost denk ik dat dit het geval is, daarom dat het nu ook sluit door die correctieboeking, maar dat laat je alleen niet helemaal juist zien denk ik.