Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 maart 2011, 11:09
Maurice65 Maurice65 is offline
Lid

Standaard Oldtimer (reeds in bezit) en bijtelling

Dag,

Sinds vorig jaar ben ik begonnen als zzp'er. In 2000 heb ik een auto aangeschaft die altijd reed voor mijn woon-werk verkeer en privé, enz. De auto was toen al 6 jaar oud. Inmiddels is die auto dus meer dan 15 jaar oud.

Nu mijn vragen:

1. Kan ik die auto alsnog "op de zaak" zetten en zo er van profiteren dat ik alle kosten rechtstreeks ten laste van de onderneming laat komen? En zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?
  2. In ruil hiervoor zou ik dan 35% moeten bijtellen van de waarde in het economische verkeer. Hoe bepaal ik die waarde? De auto heeft bovendien schade, nl. de turbo is defect. De auto heeft hier geen last van (presteert nog steeds uitstekend), maar de reparatiekosten overstijgen de dagwaarde. Laat ik het zo stellen, in niet-defecte staat krijg ik van een handelaar misschien nog €500, bij particuliere verkoop misschien maximaal €1000.
  3. De dagwaarde kruipt natuurlijk langzaam steeds verder terug. Moet je dat dan jaarlijks opnieuw opgeven bij de belastingdienst?
  4. Kan ik de auto nog per 1 jan. 2011 op de zaak zetten?
Omdat ik als koerier werk en bijna alles met mijn bestelwagentje doe, gebruik ik deze auto nog nauwelijks. Ik kan natuurlijk wel aannemelijk maken, dat ik een luxe-auto nodig heb om representatief bij klanten te komen als ik een offerte wil doorspreken o.i.d. Daarnaast hou ik deze auto in reserve voor het geval mijn koeriersauto naar de garage moet of om wat reden dan ook niet beschikbaar is.

Met citaat reageren
Oud 16 maart 2011, 20:58
Kau Kau is offline
Veteraan

Standaard

Waarom zou je die auto op de zaak willen zetten en bijtelling willen betalen terwijl je er nauwelijks mee rijdt? 19 cent per km declareren is helemaal geen ongunstige regeling.

Ja, als je echt heel veel onderhoudskosten verwacht kan het misschien voordelig zijn, maar ik zou het niet aanbevelen. Misschien moet je die rekensom nog even zelf maken.

Als je je prive auto zakelijk gebruikt kan je trouwens wel 75% van de BTW van onderhoud aftrekken.

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten