|
4 april 2011, 16:49
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
|
|
Opdrachtgever houdt aan eigen betalingstermijn vast
Is dat even een tegenvaller. Leuke nieuwe opdrachtgever gevonden die me weliswaar nog niet veel, maar wel leuk en goed betaald werk bezorgd. Factuur 1 maart verstuurd, weekje na levering van de artikelen. Ik hanteer een betalingstermijn van 30 dagen, maar er staat nog altijd niets op mijn rekening.
Dus maar eens gebeld.
,,Ja mevrouw, wij hanteren een betalingstermijn van 60 dagen.'' Ik: ,,Dat kan zijn, maar mijn betalingstermijn is 30 dagen.'' Zij: ,,Ja, maar we betalen toch pas na 60 dagen uit.'' Ik: ,,Maar daar heb ik helemaal niets mee te maken!'' Zij: ,,Tja, onze opdrachtgevers betalen ook pas na 60 dagen.'' Ik: ,,NOU EN!?''
Gesprek maar beëindigd, want deze dame was niet precies degene die ik moest hebben. Morgen nog eens bellen. Maar in de tussentijd natuurlijk de vraag: mag dit? Ik heb vooraf geen algemene voorwaarden overhandigd (dom dom dom), maar hun betalingstermijn is niet aan mij kenbaar gemaakt en mijn betalingstermijn staat keurig op de factuur. Voor zover ik weet verkeert het bedrijf niet in zwaar weer.
En als ik nou niet op zwart zaad zou zitten, zou ik me er niet zo druk om maken... (Ja, ik weet, daar heeft de opdrachtgever niets mee te maken, maar dat is voor mij wel een reden om er extra druk achter te zetten.)
|
4 april 2011, 16:53
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
|
|
Of het mag kan ik je zo niet vertellen, ik weet wel dat het zeer veel gebeurt. Ondanks een betaaltermijn op de factuur bepaalt de klant zelf wanneer hij betaalt. Niet netjes.
In dat opzicht is het niet direct een reden om je zorgen over te maken. Dat je het geld nodig hebt is wel een hele vervelende bijkomstigheid.
|
4 april 2011, 17:02
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Hallo Margreeth,
Ik werk zelf regelmatig op adminisrtraties van grote bedrijven en dan heeft het meestal niet zoveel zin om met de medewerker crediteuren medewerkers. Zij kunnen niks beslissen dus herhalen ze als een gebroken plaat het bedrijfsbeleid, kunnen ze ook niet veel aan doen, maar jou helpt het ook niks..
Het gebeurt heel veel dat (grote) opdrachtgevers hun eigen termijn aanhouden. MAAR net als dat jij het beste je algemene voorwaarden kunt overhandigen moeten zij ook expliciet jou voorwaarden afwijzen én hun inkoopvoorwaarden bekend maken als zij afwijkende voorwaarden hanteren. dus wat dat betreft staat het 1-1.
Dan is het ook zo dat indien er geen expliciete betaaltermijn overeengekomen is er een wettelijke termijn van 30 dagen geldt.
Probleem is natuurlijk dat je een welles nietes spelletje met hun inkopers of juridische afdeling meestal toch niet wint. Volgens mij hebben tekstschrijvers niet echt een machtspositie en is het in die branch redelijk gebruikelijk om ze een beetje "uit te buiten" danwel niet heel serieus te nemen met dit soort klachten
Het handigste is inderdaad om met de juiste contactpersoon proberen te regelen dat ze een "uitzondering" maken voor jou en dan bovenstaande argumenten over de wettelijke betaaltermijn en het niet vooraf melden van hun termijn.
|
4 april 2011, 19:44
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Ik heb dit bij een klant (soort middelgrote instantie), het gaat altijd mis en duurt lang. In dit geval besloten de klant te houden, met tegenzin betreffende de financien.
|
5 april 2011, 09:37
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 juli 2010
Berichten: 11
|
|
Vervelende situatie.
Dat je geld nodig hebt is niet een heel goede reden om een discussie met de klant aan te gaan. Kun je niet op een nadere manier aan geld komen om deze periode Tse overbruggen? Dan kun je daarna zonder stress het gesprek aangaan met je klant. Of misschien hoeft dat helemaal niet meer.
Ik kan me zo voorstellen dat een grotere organisatie het er niet gemakkelijk mee heeft om bij 1 van de opdrachtnemers een andere betaalcyclus op te zetten dan bij alle andere posten. Kan dus zijn dat dat ergernis blijft geven.
Als je je huidige situatie op een andere manier kunt oplossen, vervalt misschien t probleem.
|
5 april 2011, 10:36
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
|
|
Dank voor alle reacties!
Ik maak me niet direct zorgen, ik ga er ook gewoon vanuit dat ik betaald krijg. Maar ik vind het wel bizar dat een klant denkt zelf te kunnen bepalen wanneer ze uitbetalen. Zo voel ik mij als bedrijf ook niet echt serieus genomen.
Maar uiteindelijk is deze klant me wel lief, dus ga ik mijn poot niet al te stijf houden. Wel verstuur ik mijn factuur bij een nieuwe opdracht nog eerder dan ik al deed. Ook zal ik informeren bij mijn directe contactpersoon op de redactie of er geen andere mogelijkheden zijn.
Dat het simpelweg niet anders kan vanwege de administratie, daar wil ik niet aan. In elk geval is ergens in het bedrijf moedwillig besloten pas na 60 dagen te betalen. Twee weken is voor een groot bedrijf misschien wat krap en bij kleine bedrijven (met maar een iemand op de financiële afdeling) kan ik me in vakantieperiodes ook enige vertraging voorstellen. Maar zestig dagen is echt heel erg lang.
@Kimalders: mijn eigen financiële situatie heb ik in het gesprek niet genoemd en zal dat ook niet doen. Dat is voor mij een reden om het er niet bij te laten zitten, maar voor hen geen argument sneller over de brug te komen.
|
5 april 2011, 10:38
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
|
|
Ik vraag mij af hoe dit in z'n werk gaat als je wel je AV voortijdig aan de opdrachtgever bekend maakt. Als je daarin hebt opgenomen dat je facturen binnen 30 dagen betaald dienen te worden, en de opdrachtgever gaat akkoord met je offerte en AV, zjin ze dan niet in gebreke als ze achteraf tegen je zeggen dat ze een betalingstermijn hanteren van 60 dagen?
Wel vervelend voor jouw trouwens, wijze les voor de volgende keer hopelijk door wel AV op te stellen. Ik hoop dat je er met je opdrachtgever uit komt.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
|
5 april 2011, 10:43
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrMartinH
Ik vraag mij af hoe dit in z'n werk gaat als je wel je AV voortijdig aan de opdrachtgever bekend maakt.
|
Dat maakt niet zoveel uit, want Roel heeft gelijk: als er niets over de betalingstermijn geregeld is dan zegt de wet: 30 dagen. Formeel gezien kan Margreeth ook zonder algemene voorwaarden verschillende juridische mogelijkheden inschakelen (wettelijke rente in rekening brengen, incassotraject). Maar dat staat in praktijk gelijk aan afscheid nemen van de klant.
Ik heb zelf te maken gehad met een overheidsorganisatie die er standaard 7 weken over deed. Zolang ik er maar op kon vertrouwen dat facturen betaald zouden worden vond ik het niet zo erg, want een overheidsorganisatie kan niet failliet gaan (het debiteurenrisico is dus nihil) en het enige wat je misloopt is 3 weken rente.
__________________
René
|
5 april 2011, 16:54
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
|
|
Als je voldoende aanwijzingen hebt dat er na 60 dagen betaald wordt zou ik er niet elke dag achteraan gaan. Dat kan je relatie ook slecht doen. Ik zou er wel wat van leren voor vervolgopdrachten. Dus voor jezelf zorgen voor een buffer en voor klanten die later betalen gewoon iets bovenop de prijs doen.
Blijf je jezelf er aan irriteren of heb je moeite om een buffer op te bouwen, dan is een deel vooruit laten betalen misschien ook een oplossing. Dan heb je in ieder geval een deel van je geld eerder binnen.
|
6 april 2011, 13:13
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
|
|
Nou, tjonge! Heb niet meer gebeld met het bedrijf, maar zie dat ze vandaag betaald hebben! Valt alweer mee.
|
|