Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 april 2011, 11:24
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik vraag me af of gemeenten alleen in actie komen bij klachten. Misschien koppelen ze de KvK-registratie met een detailhandelcode aan het bestemmingsplan en rollen er geautomatiseerd boetebrieven uit.
Zo werken de gemeenten waar ik ervaring mee heb niet. Sterker nog: bij mijn weten mogen ze zo niet eens werken. Je bent dan reeds bezig met handhaven, terwijl de eerste stap altijd toezicht houden is. Ofwel: een ambtenaar zal eerst moeten constateren dat er een overtreding is, en zal pas dan handhavend optreden. Daarbij moet in zulke niet-urgente gevallen eerst de gelegenheid geboden worden om de overtreding ongedaan te maken. Een normale termijn hiervoor is 6 weken. Daarna kan een last onder dwangsom opgelegd worden, waarbij de overtreder nog eens 4 of 6 weken de tijd krijgt om de overtreding ongedaan te maken onder dwang van een boete. Na die periode zal de dwangsom verbeurd verklaard worden (bedrag per dag/week/maand dat de overtreding voortduurt met een bepaald maximum).

Als bedrijf heb je dus altijd nog een maand of 2-3 de tijd om de boel op te lossen. Iets wat redelijk is indien de overlast er is, maar beperkt is.

En inderdaad: als het bedrijf overlast veroorzaakt doordat er regelmatig mensen aan huis komen om zaken uit te proberen en er blijkbaar ook regelmatig vrachtwagens langskomen om de fietsen te leveren (vergeet die niet), dan vind ik het logisch dat de gemeente hier tegen optreed. Ongeacht of er klachten zijn; het is nu eenmaal een overtreding. En een ambtenaar die een overtreding contstateert, is verplicht om daar werk van te maken.

Dit is natuurlijk heel iets anders dan dat je echt puur via internet werkt. Als je nog niet eens goederen geleverd krijgt of maar in zeer beperkte mate en er geen klanten langskomen, dan ben je niet meer dan een kantoor.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2011, 20:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Jullie hebben veel vertrouwen in de redelijkheid van de overheid We zullen zien.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 april 2011, 12:12
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Oh, ze zijn lang niet altijd redelijk hoor.
In mijn werk als milieuadviseur voor het MKB (waar ook dit soort ruimtelijke ordening zaken in voorkomen) ben ik heel vaak onredelijke ambtenaren tegengekomen. Die veroorzaken een behoorlijk deel van onze markt. Als je ze echter wijst op wat ze wel en niet mogen, dan krabbelt de helft alweer een heel eind terug. Er zijn wel een aantal die-hards die blijven doormekkeren maar er zijn er maar heel weinig die het tot de Raad van State laten komen.

De termijnen die ik noem komen overigens niet uit de lucht vallen: die zijn vastgelegd in diverse procedures en daar kan een ambtenaar niet omheen, tenzij de situatie héél ernstig en urgent is (denk aan een grote opslag van vuurwerk op een zolder van een rijtjeshuis).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bestemmingsplan, webwinkel


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Telefoonabonnement bij kantoor aan huis wél op de zaak zetten met internettelefonie? René Belasting 3 6 februari 2012 00:47
Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis René Al die andere praktische dingen 18 20 februari 2009 18:47
Starten schoonheidssalon aan huis: kvk, btw, var etc.? Remiz Freelancepraktijk starten 3 27 januari 2009 08:58
Teruggave BTW na verbouwing privéwoning voor workshops aan huis maart145 Belasting 8 17 januari 2009 16:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon