Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 maart 2011, 11:42
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Te druk: wat dan?

Ik mag niet klagen over mijn werkvoorraad. Vorig jaar heb ik ruim boven mijn verwachting verdiend, en met mijn huidige werkvoorraad zit ik al aan de verwachting voor dit jaar.

Zoiets heeft natuurlijk ook een keerzijde: ik ben nu zeker een of twee avonden in de week nog bezig met werk en in het weekend schiet ik er vaak ook nog een paar uurtjes in. Door de drukte merk ik ook dat ik wat minder scherp ben met mijn administratie, inclusief de facturering.
Nu wist ik van tevoren natuurlijk ook wel dat freelancen geen 9-5 baan is, maar ik wil het liefst wel een beetje binnen de perken houden. Ik ben niet voor niets samen gaan wonen met mijn vriendin; dat moet ik me niet steeds afsluiten achter een computer.

Nu dient zich weer een projectje aan. Vast leuk, maar dat betekent voorlopig alleen maar nog meer avonduurtjes vullen. De prospect laten wachten tot ik meer tijd voor hem heb is geen optie; net als iedereen heeft hij óók haast en moet het op korte termijn gebeuren. Daar heb ik eigenlijk niet veel zin in. Ik kan hem natuurlijk doorsturen naar een bevriende freelancer die soortgelijk werk doet als ik, maar dat betekent waarschijnlijk ook dat ik de prospect "voorgoed" kwijtraak. En een goede werkvoorraad nu zegt natuurlijk niet zoveel over de werkvoorraad in de toekomst.

Hoe gaan andere freelancers hiermee om? Werken jullie volgens het principe "pakken wat je pakken kan" of zeggen jullie ook wel eens "Nee"?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 maart 2011, 13:12
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Ik zeg wel eens nee, of "kan pas over X".

Is uitbesteden van je administratie niet al een kleine stap naar wat meer rust? Of anderen inhuren voor je werkzaamheden? Ik huur zelf veel andere freelancers maar code zelf nog veel en coordineer de boel.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 maart 2011, 13:19
Ilse Schrijver
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Te druk, dat is toch een prima signaal om af te geven aan je klant. Zo weet hij dat je zeer gewild bent. Dit maakt je nog aantrekkelijker als ZZP-er.
Mogelijkheden om het rustiger te krijgen zijn er ook:
- Gooi je tarief omhoog: zo krijg je meer omzet met minder inspanning
- neem op de opdracht aan, en zet hem door aan je collega-freelancer. Je collega levert aan jou, jij aan de opdrachtgever. Je kunt hiervoor een contract opstellen met je collega-freelancer. 10 tot 20 % van de winst kan dan je fee zijn.
- geef de opdracht door aan je collega-freelancer, zonder fee. Je bent misschien een prospect kwijt. Aan de andere kant heb je dan weer iemand die mogelijk op zoek gaat voor jou.

Zelf werk ik vooral met de laatste optie. Dit is voor mij erg interessant: de prospect waardeert het dat ik meedenk, en een kwalitatief goede vervanger aanlever. Vaak komen ze op een ander moment weer bij me terug met een andere opdracht. En de collega freelancers aan wie ik de opdracht doorzet zijn erg blij. Zij leveren mij meestal (kan gerust enige maanden tot jaren tussen zitten) ook weer opdrachten, op momenten dat zij het te druk hebben.

Met vriendelijke groet,
Ilse
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 maart 2011, 11:29
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Is uitbesteden van je administratie niet al een kleine stap naar wat meer rust?
Mja, ik zal dan toch zelf gegevens moeten invoeren/aanleveren. Dat kost op zich nauwelijks tijd, maar juist daarom denk ik wel eens: Dat doe ik morgen wel. En de rest loopt op zich wel, al moet ik nu af en toe heel goed controleren of ik eerder niets vergeten ben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ilse Schrijver Bekijk bericht
geef de opdracht door aan je collega-freelancer, zonder fee. Je bent misschien een prospect kwijt. Aan de andere kant heb je dan weer iemand die mogelijk op zoek gaat voor jou.
Die optie pak ik. Zat ik al aan te denken, en als dat jou goed bevalt, dan lijkt me dat prima.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ilse Schrijver Bekijk bericht
- Gooi je tarief omhoog: zo krijg je meer omzet met minder inspanning
Dat is al in de planning. Ik ben toen ik startte véél te laag begonnen en heb nu een traject gepland om het op peil te krijgen. Alleen duurt dat even.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 juni 2011, 16:34
Mart Mart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 februari 2011
Berichten: 9
Standaard te lage prijs om uit te besteden?!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ilse Schrijver Bekijk bericht
neem op de opdracht aan, en zet hem door aan je collega-freelancer. Je collega levert aan jou, jij aan de opdrachtgever. Je kunt hiervoor een contract opstellen met je collega-freelancer. 10 tot 20 % van de winst kan dan je fee zijn.



Ik heb hier een vraag over waarvan ik weet dat ik er later spijt van heb. Maar ik heb zulk belabberd wiskundig inzicht dat ik het toch doe. Bovenstaande wil ik doen vanwege een enorme influx aan opdrachten: uitbesteden. Echter gebeurt er in mijn (wellicht verkeerde) beleving te veel wat betreft kosten.

Mijn inziens kan ik de klus bij niemand kwijt omdat ik de oorspronkelijke prijs teveel omlaag moet gooien, gezien ik ook nog inkomstenbelasting over dit bedrag moet betalen.

Stel, voor een klus krijg ik zelf 200 ex. btw.
(Na btw afdracht = dus 200.)

daar betaal ik, laten we zeggen, uiteindelijk ook nog zo'n derde inkomstenbelasting over.

=zo'n 132 euro.


Wil ik niet verlies draaien, dan kan ik deze opdracht uitbesteden voor slechts 132 euro? (btw daarvan kan ik natuurlijk aftrekken: 132x1,19=157.08, btw=25,08)

Ik ruik een reken/inzichtfout in deze verhandeling, of is ook dit weer een inzichtfout?


Stelling: uitbesteden vereist een enorme prijsverlaging om ook maar kiet te spelen, vanwege de belasting!



Ik hoop dat iemand antwoordt, kan ik snel een besluit nemen. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 juni 2011, 16:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mart Bekijk bericht
Mijn inziens kan ik de klus bij niemand kwijt omdat ik de oorspronkelijke prijs teveel omlaag moet gooien, gezien ik ook nog inkomstenbelasting over dit bedrag moet betalen.
Nee, die redenering klopt niet.

De basisformule is: winst = omzet - kosten.

Als je iemand inhuurt, hoort dat tot de kosten die de winst verlagen. Inkomstenbelasting betaal je over de winst, niet over de omzet.

Heb je 100 euro omzet en besteed je dat werk voor 100 euro uit, dan heb je 100 euro omzet, 100 euro kosten, dus 0 euro winst en 0 euro inkomstenbelasting.

Je kunt dus werk uitbesteden voor dezelfde prijs waarvoor je het doorverkoopt, al verdien je er dan zelf niets aan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 juni 2011, 17:05
Mart Mart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 februari 2011
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nee, die redenering klopt niet.

De basisformule is: winst = omzet - kosten.

Als je iemand inhuurt, hoort dat tot de kosten die de winst verlagen. Inkomstenbelasting betaal je over de winst, niet over de omzet.

Heb je 100 euro omzet en besteed je dat werk voor 100 euro uit, dan heb je 100 euro omzet, 100 euro kosten, dus 0 euro winst en 0 euro inkomstenbelasting.
Ah, toch wel! (ja, ja... erg makkelijk om achteraf te zeggen ).

Da's duidelijk. En wel erg snel.

Dankje Rene!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 juni 2011, 12:59
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Oké, dat wist ik ook niet dat het inhuren van iemand anders gewoon als kosten wordt gezien. Ik vraag me wel af hoe het juridisch zit. Jij bent immers degene die het contract aangaat met de opdrachtgever en dus ook verantwoordelijk is voor een goed eindresultaat dat op tijd wordt geleverd. Dat lijkt me vaak nog het lastigst, iemand te vinden die je daarin volledig vertrouwt. En voorkomen dat je op het laatste moment zelf nog dingen moet gaan aanpassen / herschrijven etc. Tot nu toe schuif ik opdrachten door als ik ze zelf niet kan doen.
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 juni 2011, 13:20
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2011
Berichten: 15
Standaard

Je aanvaardt de opdracht bijv. tegen fixed price. 10.000,00
Materiaal, enz.. €.......
Uren totaal 100 x €. 50,00 (verkoopprijs €.5000,00
uitbesteed tarief bijv. 40,00 €. 4000,00 -/- + btw
Winst op projecturen €. 1000,00

Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het project.
Controle hierop :
wekelijkse specificatie bij de factuur (btw terug te vorderen) van de ZZP. of
factureren a.h.v. een werkbon (specificatie uitgevoerde werkzaamheden of termijnen.) tekenen nadat je zelf alles hebt nagelopen.

De winst op projecturen is je extra marge, je maakt op dit project geen winst op uren maar kosten, je winstmarge is wel lager dan dat je het zelf zou uitvoeren, maar hoger als je ervan uitgaat dat je nu 2 projecten kan maken in plaats van 1 en de ander zou "weggeven".

Voorbeeld :
Eigen project met verrekenprijs bijv. €. 25,00,- verkoopprijs 50,00

Verkoop 100 uur x 50 5.000,00
Verreken 100 uur x €. 25,00 2.500,00 -/-
Winstmarge 2.500,00

Uitbesteed project : tegen 40,00 per uur
Verkoop 100 uur x 50 5.000,00
Uitbesteed 100 x 40 (kosten) 4.000,00 -/-
Winstmarge 1.000,00

Totale Winstmarge op uren bij 2 projecten 3.500,00
Winstmarge overige (bijv. materiaal)project 1 100%
Winstmarge overigen project 2 100%

Groetjes,
Roland
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 juni 2011, 13:35
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2011
Berichten: 15
Standaard

Uiteraard betaal je meer inkomstenbelasting, maar je houdt er ook meer aan over, van dat extra geld kun je altijd een goede boekhouder, fiscalist of accountant betalen die je helpt om uiteindelijk zo min mogelijk IB of zelfs VPB te betalen.

zorg gewoon dat je dezelfde kwaliteit en service blijft leveren als nu, nog enkele groeistuipen, extra uren, weekenden, enz., en je zou zomaar ineens een bedrijf kunnen hebben, i.p.v. een ZZP of eenmanzaak.

Geef nooit weg wat je zelf kunt (laten) maken, zo druk je ook je eigen stempel op je werkzaamheden.
Geef je het weg, dan word je hier ook op aangerekend als het een puinhoop is, je hebt immers deze collega geadviseerd aan je opdrachtgever.

Succes !!!

Roland
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Liever niet netwerken maar wat dan ? acvginneken Marketing en acquisitie 17 26 juli 2010 22:15
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 16:43
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 16:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon