Bernard,
Het klopt dat strikt formeel de regeling is komen te vervallen door het intrekken van de regeling en over deze en andere regelingen bestaat op dit moment een levendige discussie onder fiscalisten. En tegenwoordig dus ook direct onder de 1 miljoen andere ondernemers via internet.
MAAR ik heb diverse fiscalisten gesproken die adviseren om de regeling gewoon te blijven toepassen omdat het laten vervallen van deze regeling niet de intentie was van de wetgever. Er zijn meerdere regelingen waaronder ook afspraken over bestelauto's komen te vervallen door de intrekking van het specifieke beleidsbesluit.
Het intrekken van dit beleidsbesluit was een absolute noodsprong om een inkomensverlies van vele honderden miljoenen te voorkomen, die het gevolg was van de uitspraak van de rechtbank in Haarlem op 1 juni 2011.
Er is dus binnen 3 weken een volledig nieuwe regeling bedacht om de btw correctie te kunnen blijven toepassen. Het was in die 3 weken natuurlijk onmogelijk om ook alle aan dit besluit gekoppelde regelingen te herzien.
Bewust of onbewust zijn deze dus weggelaten uit de nieuwe regeling.
Door deze feiten en omstandigheden vinden de meeste fiscalisten dat je deze regeling gewoon mag blijven toepassen. Ook al omdat verwacht word dat na de zomer nadere uitleg van de nieuwe regeling komt waarin ook deze vervallen regelingen aan bod zullen komen.
Er zijn inmiddels al diverse belangenorganisaties die hier vragen over hebben gesteld. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gewoon zal blijven gehandhaafd. Wellicht dat de regeling word bijgeschaafd zodat hij in lijn ligt met de nieuwe 2,7% regeling bijvoorbeeld dat je gewoon 2,7% van het totale factuurbedrag als voorbelasting mag nemen, ik zie in elk geval geen reden om deze regeling te schrappen omdat dan ondernemers met een prive auto ineens anders behandeld zouden gaan worden. terwijl juist de aanleiding voor de rechtzaak bij de rechtbank in Haarlem draaide om ongelijke behandeling van ondernemers onderling bij de btw bijtelling....
|