Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaapio
Hi all,
Stel je een volgende situatie voor (fictief):
|
Jaap aangezien je aangeeft dat het om een fictieve case gaat ga ik alleen even kort reageren, uitgebreid ingaan op details is zinloos want het gekozen voorbeeld vind ik al erg onwaarschijnlijk..
- Foutieve aangiften moeten altijd gecorrigeerd worden, uiteraard moet het wel gaan om wat substantiëlere bedragen, ook de belastingdienst zit niet te wachten op een herziening van een aangifte vanwege een vergeten factuur van 500 euro.
- Zoals Marjan ook aangeeft, zodra je weet dat er (ernstige) fouten in je aangifte zitten meld je dat bij de belastingdienst.
- Een boekhouder of accountant kan sinds vorig jaar ook (makkelijker) door de belastingdienst (mede)aansprakelijk gesteld en beboet worden voor het doen foutieve aangiftes.
- Een klant heeft in elke overeenkomst het recht om zijn leverancier/dienstverlener civielrechtelijk aan te spreken voor geleden schade als gevolg van ernstige tekortkomingen in de dienstverlening, bij aantoonbaar frauduleuze aangiften lijkt het me niet heel moeilijk om hier een veroordeling op te krijgen. Vaak word door de klager de kosten van zo'n procedure als probleem gezien, dus in de praktijk moet het echt om grotere vorderingen gaan wil het via de rechter verhalen van dit soort kosten "rendabel" zijn.
De case die je beschrijft lijkt niet heel realistisch, een boekhouder die niet bestaande kosten opvoert buiten medeweten van de klant om zijn eigen kosten terug te verdienen klinkt onzinnig. het is gewoon rechtlijnige fraude die makkelijk te bewijzen valt. Geen enkele weldenkende boekhouder gaat dat doen..
In de praktijk ontstaat de onvrede vaak na een fiscale correctie omdat de boekhouder vooraf de gekozen fiscale oplossing niet goed heeft doorgesproken met de klant, waardoor de klant verrast word door de naheffing. Er zijn nu eenmaal posten waar je verschillend naar kan kijken fiscaal gezien., zonder dat er sprake is van poging tot fraude Het is heel belangrijk dat de boekhouder een oplossing kiest waar de klant het mee eens is of weet welk risico hij neemt (de kans op - en de hoogte van de eventuele correctie).