Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boelie
aangezien Engeland een andere valuta heeft namelijk pond, lijkt het mij handiger om daar een bank te openen, zodat ik mijn financiële verplichtingen daar kan nakomen. De opdrachtgever zal het geld op dit bankrekening storten om valuta wisselingen en kosten te voorkomen. Zal de belastingdienst hier moeite mee hebben?
|
Ik vraag me af of het nodig is om een bankrekening in het land van de opdrachtgever te openen. Je kunt ook de prijs in zijn valuta afspreken, en een internationale betaling laten doen. Ik meen dat binnen de EU de kosten tegenwoordig verplicht gedeeld worden, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Eventueel kun je het klantdeel van die kosten via jouw offerte teruggeven, dat is een kwestie van afspraken maken.
Dat gezegd hebbende, als je kiest voor een bankrekening in het buitenland, kan ik me niet voorstellen dat de Nederlandse belastingdienst daar moeite mee heeft. De belastingdienst gaat sowieso niet over wat je wel en niet mag doen, die gaat alleen over hoeveel belasting je moet betalen.
Misschien vergroot je er wel de kans op een belastinginspectie mee, want als ik een beetje google op "buitenlandse bankrekening" komen er vooral louche adviezen bovendrijven, over anonieme rekeningen en belastingontwijking