Wat als ik part time ga werken?
Beste mensen,
Ik heb een paar vragen:
Werk nu 4 jaar voor mezelf. Dit jaar was mijn beste jaar, hoogste omzet. Wel hoofdzakelijk bij 1 opdrachtgever.
Nu ben ik door deze opdrachtgever al diverse malen gevraagd om in vaste dienst te komen. Er is veel mogelijk. Liefst hebben ze me fulltime, maar parttime ook graag.
Omdat ik dit jaar veel omzet heb, heb ik om het belastbare inkomen te drukken een nieuwe auto aangeschaft in de 14% klasse. Deze is versneld af te schrijven over 2 jaar.
Wat zijn de gevolgen voor mij als ik nu voor 3 dagen, parttime dus, in loondienst ga bij deze opdrachtgever?
Ik wil toch 2 dagen beschikbaar blijven zodat ik ook nog wat voor mezelf kan doen.
Volgens mij heb ik dan een Var row nodig, maar...
Hoe zit het dan met mijn zakelijke auto die ik (november 2011) gekocht heb?
Kan ik die zakelijk blijven rijden met een var row?
Ik blijf wel ingeschreven bij de kvk, en mijn btw nummer houden.
Telt ivm afschrijving van die auto heel 2011 mee of niet? Voor de bijtelling telt namelijk niet heel het jaar 2011 mee, maar alleen de tijd dat ik hem daadwerkelijk gehad heb.
Het is volgens mij dus van belang dat ik hem volgend jaar ook nog zakelijk kan blijven rijden.
Maar hoe zit het na die 2 jaar, als ik hem dan privé wil gaan rijden? Kan dat zomaar?Ik moet dan volgens mij het volledige btw bedrag terug betalen aan de belastingdienst, of niet?
Ik zou graag alle voor en nadelen op een rijtje hebben. Mocht ik wat vergeten zijn in bovenstaande verhaal dan hoor ik dat graag uiteraard.
Heb mijn boekhouder net ook gemaild hierover, maar hoor graag andere ervaringen/meningen, en dit is misschien wel voor meer mensen relevant die in een zelfde situatie zitten.
Alvast bedankt.
Edit:
Nog een misschien belangrijke vraag... Loop ik het risico dat doordat ik afgelopen jaar veel bij deze opdrachtgever gewerkt heb de belastingdienst meent dat ik dit jaar ook in loondienst geweest ben bij betreffende opdrachtgever? Ik heb wel 3 opdrachtgevers gehad, maar heb de meeste tijd bij deze doorgebracht. Zoja wat kán dat voor gevolgen hebben?
Laatst gewijzigd door Markie; 21 november 2011 om 22:23
Reden: Vraag vergeten.
|