Ben het met René eens, alleen een echte onderneming met voldoende uren levert fiscaal voordeel doordat je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek en andere ondernemersaftrekken. bij een urencriterium van 1225 uur betekent dat dat je gemiddeld 1225/52 = 23,5 uur per week moet besteden aan je onderneming om het urencriterium te halen.
Dus dat is best een flink aantal uren, maar je mag ook bijkomende uren tellen dus niet alleen de uren waarmee je omzet maakt maar ook als je klanten zoekt (acquisitie), de boekhouding doet, reistijd naar klanten toe, onderhouden van je website, lezen van vaklitratuur (binnen redelijke grenzen) dat soort dingen.
Als je de ondernemersvoordelen niet kan halen dan heb je als enig fiscaal voordeel dat je wel de kosten die je maakt om dit extra inkomen te verkrijgen mag aftrekken.
Buiten de fiscale voordelen zijn er ook niet onbelangrijke andere voordelen die ik toch even wil noemen.
Je hebt meer geld ter beschikking om extra dingen te doen. Dat kan een luxere vakantie zijn of een nieuwe auto ipv een 2e hands. maar ook om reserves op te bouwen, voor pensioen of gewoon voor onvoorziene uitgaven. persoonlijk heeft vooral dat laatste mij goed geholpen toen ik fulltime startte, door dat potje hoefde ik niet van factuur naar factuur te leven
Als je zelf al bijverdient / ondernemer bent word je minder afhankelijk van je werkinkomen zodat als je onverhoopt toch werkloos word je het potje onvoorzien kunt aanspreken en je eenvoudiger je bedrijf kunt uitbouwen.
En ook niet onbelangrijk, voor jezelf werken is leuk, weinig geeft zoveel voldoening als een tevreden klant en de wetenschap dat jij de enige bent die daarvoor verantwoordelijk is.
|