Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #15  
Oud 18 maart 2007, 13:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Het blijft toch vreemd: je doet iets maar hebt totaal geen macht over of je uitbetaald krijgt of niet. Mensen die niet willen betalen kun je maar slecht dwingen tot het overmaken van het geld.
Dat ligt iets anders. Juridisch kun je makkelijk afdwingen dat je betaald krijgt. Hoe dat moet staat uitgebreid beschreven in het artikel Incasso van facturen (bij een wanbetaler).

Maar het punt is dat je dat pas kan doen als je bereid bent de relatie met de opdrachtgever te beschadigen. En de meeste freelancers hebben de lat daarvoor vrij hoog liggen.

Wat ik een prettige oplossing vind is in zijn algemeenheid (dus los van een bepaalde klantsituatie) een krediet- en incassobeleid bedenken. Zie "planmatig incasseren" in bovengelinkt artikel. In een concreet geval kun je je dan zielloos aan je eigen procedures houden.

Ik moet zeggen, sinds ik het een keer goed heb uitgezocht heb ik er geen moeite meer mee. Ik stuur standaard een herinnering na zoveel weken, doe dan dit en dat en concludeer uiteindelijk dat een klant geen klant meer is. Ik heb één keer daadwerkelijk een factuur via de gerechtsdeurwaarder geïnd.

Wat veel freelancers lijken te doen - en wat ik zelf juist probeer te vermijden - is het betaald krijgen van facturen onderdeel te maken van de persoonlijke relatie met de contactpersonen bij de opdrachtgever. Eindeloos een beroep doen op redelijkheid en aardigheid, dreigen met stoppen met werken, boos worden, slecht slapen

Op die manier beschadigt de relatie toch ook? Waarom stuur je niet gewoon een juridische sommatie? Reken maar dat het dan van de disfunctionerende interimmer naar een hoger niveau in de organisatie gaat.
__________________
René
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat kost een boekhouder/accountant? Son Administratie 57 19 december 2016 10:09
Wat is intuïtie (en kan je het trainen?) Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 35 21 november 2008 23:08
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 20:22
Wat blijf je moeilijk vinden? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 16 2 oktober 2007 19:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon