Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2011, 23:50
rapperedacteur rapperedacteur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2011
Berichten: 5
Standaard Pitchen van artikelen voor tijdschriften, hoe?

Als ik ideeën voor tijdschriftartikelen wil pitchen bij redacties, hoe kan ik dat dan praktisch gezien het beste doen? Ik heb al benodigde 'ingangen' en contactgegevens om de redactie te benaderen, maar ik weet gewoon even niet hoe ik een voorstel het beste kan uitwerken.

Iemand tips of een voorbeeld?
__________________
Mariska den Hartog
De Rappe Redacteur

Schrijft, redigeert, corrigeert
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 oktober 2011, 17:52
Desiree Desiree is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Berichten: 13
Stuur een bericht via MSN naar Desiree
Standaard

Tot nu toe heb ik wel reacties ontvangen op ideeen, maar alleen maar afwijzingen. "We hebben dit onderwerp net gehad", "we hebben hier op dit moment geen behoefte aan".
De tijdschriften die ik ken krijgen zoveel aanmeldingen van freelancers dat ze ontzettend kritisch kunnen zijn. Over het algemeen gaan ze vooral in zee met freelancers die ze al kennen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2011, 18:12
rapperedacteur rapperedacteur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2011
Berichten: 5
Standaard

@Desiree

Dat weet ik inderdaad, dat ze vaak een vaste ploeg freelancers hebben waar ze uit putten. En ik weet ook dat zich wekelijks nieuwe freelancers melden. De kunst is natuurlijk om je idee zodanig neer te zetten dat jij degene bent die ze per se dat artikel moeten laten schrijven. Omdat je bijvoorbeeld een expert kent of bent op een bepaald gebied of dat je al personen hebt die een interview kunnen geven enz. Maar wat ik me dus afvraag, werk je een idee helemaal uit in een Word doc, of zet je gewoon kort uiteen in je mail wat je voor idee hebt? Hoe gedetailleerd omschrijf je het? En ben je heel creatief met het onderwerp van je mailtje? Want 'idee voor artikel' is weinig prikkelend voor een chef-redactie om je mailtje alleen al te openen.
__________________
Mariska den Hartog
De Rappe Redacteur

Schrijft, redigeert, corrigeert
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 oktober 2011, 10:12
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Hier mijn tips en ervaringen:

  • Hou het kort.
  • Schiet met hagel: veel onderwerpen, niet al te veel tijd besteden aan die helemaal uitwerken.
  • Ga stalken. Geen reactie? Nog een keer mailen, nog een keer bellen, nog een keer bellen en nog een keer bellen.
  • Afwijzing? Niet per se meteen nee accepteren. Bedenk een andere invalshoek die het bezwaar dat ze hebben wegneemt.
  • Onderwerp van je mail, tja, kies bijvoorbeeld voor de mogelijke kop van je verhaal.
  • Stuur je mail op een ongebruikelijk tijdstip. Tot mijn grote verbazing kreeg ik zowel van HP de Tijd als Vrij Nederland dezelfde dag een reactie toen ik om 4.00 's nachts mailde. Weliswaar in beide gevallen een afwijzing, maar zoals je weet is reactie al heel wat.
  • Kom niet met een onderwerp, maar met een verhaal. Dus niet 'ik wil iets doen met alcoholisme' maar 'ik wil een reportage maken over de Jellinekkliniek in Curacao'.
  • Bij vakbladen: leg eerst een algemeen contact met wellicht een paar losse ideeen. Laat daar vooral zien dat je specialist bent, dat je ze meer te bieden hebt dan die paar ideeen.
  • Misschien overbodig maar: mail niet naar de algemene redactie. Ook de hoofdredacteur is niet altijd zinvol. Probeer uit te vinden wie de uitvoerend chef is, die is degene die onderwerpen bepaalt.
  • Recycle je ideeen: als de Viva het niet wil hebben, kan de Esta er misschien wel wat mee.
  • Werk aan je zelfvertrouwen. Want er gaat ook ontzettend veel afgewezen worden.
  • Alles is al gedaan. Je hoeft dus niet per se alleen briljante ideeen op te sturen, wie weet ziet de redactie een fantastisch verhaal in wat jij maar matig vindt. De uitvoering maakt dat het toch weer leuk is om te lezen.
Ikzelf bied niet vaak verhalen aan, met name vanwege dat laatste punt. Ik moet heel erg overtuigd zijn van de briljantheid van een idee wil ik het durven aanbieden. Mezelf aanbieden daarentegen vind ik eenvoudig: ik kan alles. Ik ben dan ook vooral op zoek gegaan naar opdrachtgevers die niet zozeer op de ideeen van freelancers leven, maar zelf de verhalen bedenken en die freelancers laten uitvoeren. Dat past veel beter bij mij. Maar ik heb een vriendin die daar niet aan moet denken, maar intussen wel bijna wekelijks in een van de grote publieksbladen staat, omdat ze al haar (niet eens briljante) ideeen verkocht krijgt. Vind ik heel knap!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 oktober 2011, 22:44
rapperedacteur rapperedacteur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2011
Berichten: 5
Standaard

Hoi Margreeth,

Wat een goede tips, bedankt! Het bevestigt vooral wat ik al een beetje dacht, maar je noemt ook nieuwe dingen. Ik ga er mee aan de slag, heb er helemaal zin in. En als ik me op voorhand instel op teleurstellingen (want die gaan er zeker komen natuurlijk) dan is het des te leuker als het wel lukt.

Meer ideeën en ervaringen over dit onderwerp zijn uiteraard nog steeds welkom!

Mariska
__________________
Mariska den Hartog
De Rappe Redacteur

Schrijft, redigeert, corrigeert
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 november 2012, 22:06
Het Teksthuis's schermafbeelding
Het Teksthuis Het Teksthuis is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 november 2012
Berichten: 5
Standaard

Inderdaad fantastisch goede tips die velen onder ons gaan kunnen gebruiken. Bedankt, ik print je bericht uit en hang het op!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2012, 12:12
Anderverhaal Anderverhaal is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juli 2012
Berichten: 19
Standaard

Thx voor de tips, die ga ik zeker gebruiken!

Toch nog even een vraagje: hoe 'eindig' is de pool met tijdschriften / dagbladen eigenlijk? Loop je daar wel eens tegen de grenzen aan van wat mogelijk is?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 december 2012, 07:58
Henny
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het beste wat je kan doen is ze gewoon op te bellen. Niet beginnen met een idee voor een verhaal, maar vragen waarin ze geinteresseerd zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
tijdschriftartikelen, ideeën, idee


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon