Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 april 2013, 13:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klaasje Bekijk bericht
Ik had de zzp-nederland.nl helpdesk gebeld.
Mijn mening: ZZP Nederland is een verkoper van verzekeringen en andere commerciële producten en diensten, verstopt achter een stichting waar je lid van kan worden. Verzekeringen worden normaliter niet verkocht door stichtingen. Van een stichting word je normaliter niet lid. Het is een gedrocht, opgetuigd om geld te verdienen aan zzp'ers die denken dat ze zo'n 'instantie' nodig hebben.

De core business van de mijnheer die jij aan de telefoon had, is om jou je zorgen te laten maken over allerlei aspecten van het zzp'erschap, zodat je lid wilt worden, je wilt verzekeren, producten wilt kopen etc.

Je hebt niks met ZZP Nederland te maken en je hebt die club niet nodig.

Terug naar het begin. Vraag een VAR aan en als het een VAR-WUO wordt hoef je je praktisch geen zorgen meer te maken over de toestanden die je schetst. De VAR is door de overheid namelijk in het leven geroepen om de vrees voor het fictief dienstverband op te lossen.

Als je je toch zorgen zou willen maken, dan zou je de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking kunnen lezen, die aangeven hoe de overheid hier tegenaan kijkt. Samenvatting: als opdrachtgever en opdrachtnemer de VAR correct hanteren en te goeder trouw handelen, hoef je je geen zorgen te maken om een fictief dienstverband.
Oud 26 april 2013, 14:50
klaasje klaasje is offline
Lid

Standaard

Vrij duidelijk wat je van hun vindt :-). De beleidsregels heb ik al doorgenomen maar ik weet natuurlijk niet hoe ze geinterpreteerd horen te worden. Vandaar dat ik ook naar ervaringen van mensen vraag. Hoe ik iets opvat en begrijp kan nogal afwijken van hoe de belastingdienst dat begrijpt en ziet. En ik kan helaas niet zelf inzien wat ik verkeerd begrepen heb :-).

Maar dat terzijde. Ik heb begrepen dat zolang de ingevulde gegevens van de VAR overeenkomen met de werkelijkheid, er nooit sprake kan zijn van een verkapt dienstverband. Maar in principe is dat allemaal afhankelijk van de gezagsverhouding. Hoe kun je bij een controle aangeven dat er geen gezagsverhouding is, naast de opdrachtbevestiging dan. VAR van vorig jaar heb ik gewoon, dat is dus een VAR WUO.

Daarbij blijft ook mijn vraag, waar kun je op rekenen als het fout gaat (zie de topic start)? Als ondernemer wil ik gewoon weten wat er gebeurt als het fout gaat, en wat het mij zou kosten. Het is toch een risico die je loopt, hoe klein die ook is.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten