Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2007, 10:34
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Sorry, ik klonk in mijn betoog misschien wat fel. Dat is niet helemaal zo bedoeld, ik wilde eigenlijk vooral duidelijk maken dat het vragen van een tarief per woord naar mijn mening onzinnig is.
Helemaal met je eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Je kunt vaker onderhandelen over de prijs dan veel freelancers denken, ....

Is het een idee om ook andere freelancers te vragen naar hun ervaringen en voorbeelden?
Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig, ook naar de onderhandelingstactieken van mijn collega's.
Ik ben redelijk succesvol in het onderhandelen, al zeg ik het zelf. Dat begint overigens al in het eerste gesprek: ik kweek een ontspannen sfeer van professionaliteit en vertrouwen. Daarbij laat ik zien dat ik weet waarover ik praat en laat ik ook merken dat ik zijn of haar branche ken (en als dat daarvoor nog niet zo was zorg ik er voor dat ik dat op dat moment hoe dan ook wel weet). Het is verschrikkelijk belangrijk dat mensen niet het gevoel krijgen dat je die opdracht echt nodig hebt. Dat was voor mij vooral in het begin iets waar ik bewust mee wilde omgaan, ik weet zelf hoe vervelend het is als je het gevoel krijgt ergens in gedwongen te worden. Nu ben ik zover dat heel 2007 toch al vol zit, een klant moet met een heel interessant project komen wil ik nog een gaatje kunnen vinden..... Verder werkt humor natuurlijk goed, zolang je dat op een goede en ontspannen manier doet.

Dan het onderhandelen over de prijs. In eerste instantie kijk ik vooral naar zaken die het voor mijn klanten prettiger maken. Dus geen urendeclaraties, reisdecalaraties of telefoonkosten, maar een vaste prijs zonder het risico dat deze, binnen het gevraagde, meer zou kunnen worden. Binnen die vaste prijs omschrijf ik heel duidelijk wat het doel is en wat mijn klant daarvoor krijgt, zonder echter aan te geven hoeveel tijd werk, vergaderen of dergelijk geneuzel ik daarvoor zou rekenen. Ik doe in zo'n onderhandeling het liefst ook voorstellen waar de klant niet aan gedacht heeft, maar die het uiteindelijke product wel duidelijk meer waard maken voor hem. Daarna leg ik een vaste prijs neer en tot nu toe wordt deze negen van de tien keer zonder morren aanvaard. Ik merk dat deze strategie goed werkt, niet alleen bij mijn vaste klanten, maar vooral ook bij nieuwe. En aangezien ik na iets meer dan twee jaar zo werken heel goed weet wat ik per project zou willen verdienen is die vaste prijs ook gewoon goed en zeker niet te laag.


Maak het je klant makkelijk, dan is het voor jezelf ook tien keer makkelijker!
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2007, 11:10
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
In eerste instantie kijk ik vooral naar zaken die het voor mijn klanten prettiger maken. Dus geen urendeclaraties, reisdecalaraties of telefoonkosten, maar een vaste prijs zonder het risico dat deze, binnen het gevraagde, meer zou kunnen worden.
Dat lijkt mij ook een goed vertrekpunt. Ik merk bijvoorbeeld dat klanten (of samenwerkingspartners zoals bij een interview) het erg prettig vinden om goed te weten waar ze aan toe zijn. Niet alleen qua prijs, maar ook qua werkwijze. In mijn geval bijvoorbeeld het kunnen accorderen van een tekst voordat deze gepubliceerd wordt of het kunnen meedenken over de uiteindelijke tekst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Binnen die vaste prijs omschrijf ik heel duidelijk wat het doel is en wat mijn klant daarvoor krijgt, zonder echter aan te geven hoeveel tijd werk, vergaderen of dergelijk geneuzel ik daarvoor zou rekenen.
Soms vragen klanten bij een offerte naderhand om een urenopgave, terwijl de opdracht nog niet gegeven is. Ik geef dan aan dat het een fixed price is en dat het aantal uren dat besteed moet worden, onder andere bepaald wordt door het moment waarop de klant tevreden is. M.a.w. het risico ligt bij bij, niet bij de klant. Dat heeft ook een risico: als je een (potentiele) klanten weinig inzage geeft (behalve in prijs en beoogd eindresultaat), is het voor hem/haar ook lastig vergelijken. Je kunt een mogelijke klus dan verliezen op prijs. Ik heb nog geen prospect gehad die na een offerte over de prijs wilde onderhandelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Maak het je klant makkelijk, dan is het voor jezelf ook tien keer makkelijker!
Yep!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2007, 11:22
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Soms vragen klanten bij een offerte naderhand om een urenopgave, terwijl de opdracht nog niet gegeven is. Ik geef dan aan dat het een fixed price is en dat het aantal uren dat besteed moet worden, onder andere bepaald wordt door het moment waarop de klant tevreden is. M.a.w. het risico ligt bij bij, niet bij de klant. Dat heeft ook een risico: als je een (potentiele) klanten weinig inzage geeft (behalve in prijs en beoogd eindresultaat), is het voor hem/haar ook lastig vergelijken. Je kunt een mogelijke klus dan verliezen op prijs. Ik heb nog geen prospect gehad die na een offerte over de prijs wilde onderhandelen.
Tot nu toe heb ik dergelijke vragen niet gehad, maar ik denk ook dat mijn klanten daar niet naar zijn. Wat ik echter altijd wel doe is checkmomenten inbouwen en duidelijk een einddatum aangeven. Dat werkt goed. Soms komen klanten met een vraag hoe veel tijd ik met iets bezig ben, dan geef ik natuurlijk wel een doorlooptijd aan, iets dat zeker handig is met deelprojecten die eventueel parallel kunnen lopen en geeft mij de ruimte om projecten van meerdere klanten naast elkaar te draaien.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon