Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch
En hoe kijkt een verzekeraar naar mijn auto, oftewel in welk geval is het een zakelijke auto?
|
Als je auto volledig zakelijk is (behoort tot ondernemingsvermogen, staat in de jaarrekening, factuur voor aankoop aan je zaak gericht etc.) dan kun je hem zakelijk verzekeren, ook al staat het kenteken in het geval van een eenmanszaak bij de RDW op jouw naam.
Dat je een auto voor de IB en BTW apart kunt behandelen wist ik niet eens. Wat een verzekeraar ermee doet weet ik niet, maar ik zou die complicatie vermijden. Beslis zelf of het ding zakelijk is of privé, en handel daarnaar.
Die btw-kwestie is meer dan een formaliteit. Het is van invloed op een eventuele schade-uitkering. Als je schade hebt, kun je de btw van de garage-rekening terugvragen en hoeft de verzekeraar die niet te vergoeden.
Let er ook op dat veel autoverzekeraars zakelijk gebruik uitsluiten. Vraag me niet waarom. Maar toen ik vorig jaar een auto zakelijk wilde verzekeren, vielen een hoop internet-/budgetaanbieders af omdat ze alleen particuliere auto's verzekeren. Als je hebt gekozen voor een zakelijke auto, moet je hem dus ook zakelijk verzekeren.