Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 mei 2014, 18:51
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dag Jelle,

Alvast graag gedaan.

Hieronder een voorbeeld van te ontvangen BTW van de belastingdienst in een kwartaal:

Debet Verschuldigde BTW 21% 100 euro
Debet Te ontvangen BTW (of tussenrekening BTW) 500 euro
Credit Te vorderen BTW 21% 400 euro
Credit Te vorderen BTW 6% 200 euro

Hiermee bereik je dat de BTW-rekeningen 21% verkoop, 21% inkoop en 6% inkoop glad gaan lopen (salderen). Het saldo van deze drie rekeningen boek je vervolgens debet op Te ontvangen BTW (of tussenrekening BTW). In dit geval 500 euro te ontvangen van de belastingdienst.

Als vervolgens het bedrag door de belastingdienst wordt overgemaakt, dan boek je het als volgt:

Debet Bank 500 euro
Credit Te ontvangen BTW 500 euro.

Zo zie je dat hiermee de rekening "Te ontvangen BTW" weer glad loopt.

En als je een bedrag (die paar tientjes) verschuldigd bent aan de belastingdienst, dan kun je de boeking gebruiken die ik in mijn eerste reactie al heb gegeven om de BTW-rekeningen te salderen.

Debet Verschuldigde BTW 21% 300 euro
Credit Te vorderen BTW (6 en 21%) 250 euro
Credit Te betalen BTW 50 euro

De boeking bij het daadwerkelijk betalen van het bedrag wordt dan:

Debet Te betalen BTW 50 euro
Credit Bank 50 euro

Zo zie je dat hiermee de rekening "Te betalen BTW" weer glad loopt.

Er wordt vaak dezelfde denkfout gemaakt door te veronderstellen dat de debetbedragen die op het bankafschrift staan dezelfde debetboekingen zijn als die in de eigen boekhouding. Dat is onjuist. Als er een bedrag van je bankrekening wordt afgeschreven, dan staat dat debet op je bankafschrift. Maar dit is alleen maar vanuit het gezichtspunt van de bank bekeken. Die heeft namelijk de vordering op de klant, dus debet. In dit geval wordt het afgeschreven bedrag dus credit geboekt in je eigen administratie.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Frits Welsing
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 juni 2014, 11:13
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard

Dag Frits,

Ik ben er even tussenuit geweest maar dank voor je uitgebreide antwoord.

Als ik het goed begrijp gebruik ik alleen mijn post "bank" aan de debetzijde en "verschuldigde btw" aan creditzijde? Ik boek nu debiteuren en betalingen allemaal inc de btw namelijk, de te vorderen btw staat niet los op de balans omdat ik in de veronderstelling was dat dat niet nodig zou zijn. Dit kan ik dus beter splitsen?

Hartelijke groet!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur ontvangen, later betalen: wanneer btw terugvragen? Diamond Administratie 6 6 juli 2012 14:42
Opdrachtgever weigert btw te betalen VZH Omgaan met opdrachtgevers 3 12 september 2011 19:22
Omzetbelasting: ontvangen BTW afdragen of 19% over totale inkomsten? Mart Belasting 3 14 april 2011 17:23
Betaling ontvangen zonder BTW Bart1980 Administratie 14 25 mei 2010 23:33
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon