Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 april 2006, 11:18
Mig127's schermafbeelding
Mig127 Mig127 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Ik had het met een vriendin over werk en wanneer je opdrachten wel of niet aanneemt. Zij had namelijk een klant de deur gewezen.
Uiteindelijk gaat het om drie dingen Tijd geld plezier. Een opdracht moet minimaal 2 van de drie dingen hebben.bvb Je hebt tijd en het verdient(leuk) dan neem je de opdracht ondanks dat het niet een echt leuke opdracht is. Etc.
In haar geval koste het veel tijd en verdiende het slecht(correctie ronde na correctie ronde) en de opdrachtgever was vervelend om mee te werken, dus geen plezier.
__________________
www.boomdesign.nl

Design is meer dan mooi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 april 2006, 20:03
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Ja, ook ik heb al vaker een opdracht afgeslagen. In meerdere varianten zelfs. Ik heb voorop staan dat ik mijn werk leuk moet vinden én dat mijn inzet voor de opdrachtgever meerwaarde heeft. Volgens mij helpt deze houding je op langere termijn ook, omdat opdrachtgvers dat over het algemeen zullen waarderen in een freelancer / interimmer.
Het is wel belang dat je jezelf op een goede en verantwoorde wijze terugtrekt. Ik zou de opdrachtgver hierdoor niet met een extra probleem willen opzadelen.

Ik herken me dan ook in het verhaal van oomph.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 april 2006, 12:50
katsarchitecten's schermafbeelding
katsarchitecten katsarchitecten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 31
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

ik start elke opdracht met een gratis en vrijblijvend gesprek met een (eventuele) opdrachtgever. In dit gesprek tast ik af wat de opdracht werkelijk inhoudt, of budgetten bekend zijn, hoeveel tijd er is, wat de ambities en wat de wensen zijn. Voor mij zelf is het belangrijk dat er iets byzonders, dat er architectuur gemaakt kan en mag worden (wat overigens niet per se meer geld hoeft te kosten).

Na zo'n gesprek hebben zowel de opdrachtgever als ikzelf de keuze om met de opdracht door te gaan.

Mijn ervaring is dat dit zeer positief werkt.

In principe ontsla ik geen opdrachtgevers, ik vind dat als ik (bijvoorbeeld op basis van een eerste gesprek en opdracht definities) een opdracht aanneem ook de verantwoorddelijk neem om die opdracht tot een goed einde te brengen. Stel dat ik mij vergist heb in de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt dan zal ik freelancrs of anderen inschakelen mij te ondersteunen.
Als de opdracht uit de hand loopt omdat er steeds meer extra gevraagd wordt zal ik de opdrachtgever daar op tijd op wijzen en als dit bijvoorbeeld zo ver gaat dat het een wijziging van de opdracht is ook het gesprek aan gaan wat betreft het afgesproken honorarium.

bewaking van planning en budget is ook een onderdeel van mijn takenpakket.

Maar boven alles staat de lol van het maken van architectuur.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 april 2006, 15:22
(AS) één
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Ik ben een keer op een opdracht gezet waarbij ik bij de intake al gelijk het gevoel kreeg dat de vraagstelling van de opdrachtgever niet matchte met het beeld dat de commercieel verantwoordelijke (partner) van mijn toenmalige werkgever gaf van de opdracht.
Na de intake heb ik hierover gesproken met mijn toenmalige werkgever maar desondanks ben ik op die opdracht gezet. Uiteindelijk heb ik na een paar weken aan de bel getrokken. Pas na een aantal gesprekken met de opdrachtgever en mijn werkgever is het inzicht onstaan dat ik te zwaar was voor deze klus en is na 3 maanden een collega van mij op deze klus gezet.
Voor mij is dit in ieder geval een wijze les geweest. Luister naar je gevoel en het beeld dat je vormt tijdens de intake. Geen opdrachten aannemen waar je uiteindelijk doodongelukkig van wordt. Durf ook de opdracht terug te geven na een zorgvuldige afweging en overleg met de opdrachtgever.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 april 2006, 16:09
Gerrit's schermafbeelding
Gerrit Gerrit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 60
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Een opdrachtgever ontslaan heb ik nog nooit moeten doen. Wel heb ik talloze projecten, na een zorgvuldige afweging, niet aangenomen.
Voor ik een project begin zorg ik ervoor dat het voor beide partijen helemaal duidelijk is hoe het project gaat lopen en maak bindende afspraken, vrijwel altijd vergezeld van een schriftelijk contract.
__________________
Gerrit
<a href=http://sirius-pr.com target=_blank>
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 april 2006, 16:34
(AS) één
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Als werknemer van een detacheringsbureau maken vaak anderen voor jou de keuze waarbij jou invloed op het voortraject van een opdracht minimaal is. Dit is één van de redenen dat ik samen met 3 andere collega's een onderneming ben gestart op het gebied van interim-management, consultancy, mediation en coaching.
Het geeft een goed gevoel om als ondernemer het heft in eigen handen te hebben en zelf kansen te creëren. Dan kan je pas echt dingen doen die bij je passen en een bijdrage leveren aan je eigen ontwikkeling.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 april 2006, 22:43
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Citaat:
GerritEen opdrachtgever ontslaan heb ik nog nooit moeten doen. Wel heb ik talloze projecten, na een zorgvuldige afweging, niet aangenomen.
Voor ik een project begin zorg ik ervoor dat het voor beide partijen helemaal duidelijk is hoe het project gaat lopen en maak bindende afspraken, vrijwel altijd vergezeld van een schriftelijk contract.
Ik deel je mening dat je op voorhand goed moet proberen na te gaan of je de opdracht wel moet aannemen. Maar heb jij nog nooit meegemaakt dat, ondanks duidelijke afspraken, een opdrachtgever met hele andere zaken op de proppen komt? Dat komt bij mij in de branche wel vaak voor.
Of dat deze op een voor jou niet acceptabele manier handelt?

Hoe zou jij dat soort zaken dan aanpakken, je biezen pakken of doorgaan?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help! Mijn opdrachtgever... forumbeheerder Omgaan met opdrachtgevers 4 18 april 2006 18:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon