Dat verhaal van Annedien is idd erg zinnig.
Je meerwaarde bepalen heeft te maken met
afbakenen en focussen (sommigen zeggen focusseren, maar daar hebben we het nu niet over
). Bijvoorbeeld: Het schrijven van een detail aid, nogal sales/marketinggericht, moet ik dat wel doen?
Ik zie mijzelf vooral als kenniswerker en informatiemakelaar: bijeenzoeken, schiften/selecteren/interpreteren, herschikken en beschikbaar stellen. Met die slagen verdien ik mijn brood, maar alleen op specifieke onderwerpen (zie m'n site
). Dus er komt ook eigen kennis bij kijken: ik schrijf graag over dingen waar ik iets van weet
; vraag mij niet iets te maken voor de Viva, Agrarisch Weekblad of Stichting tot Behoud van Authentiek Smalspoor.
Een intermediair dus, een schakel(aar).
Als webbouwer/ontwerper/designer ben je misschien wel net zo'n schakelaar (vertaalslag van idee en wens naar realisatie, met gebruik van creativiteit en techniek).
En het zelfde geldt wellicht voor een boekhouder: het gaat om je plek in de (waarde)keten van anderen.