Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juni 2007, 16:26
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Als ik iets in een winkel pin gaat dat via de bank. Dus wat doe ik? Thuis in excel maak ik de jnp van bijvoorbeeld

kantoorkosten
te vorderen OB
Aan bank

Want het is immers meteen betaald

Ander voorbeeld. van de week krijg ik een factuur binnen van een contributiebetaling. Diezelfde dag heb ik deze nog betaald. ik heb de jnp gemaakt:

contributiekosten
te vorderen OB
aan bank

Kijk als je goederen aanhoudt dan betaal je niet dezelfde dag en dan zul je de goederen binnen moeten melden.

10 dagen later betaal bijvoorbeeld. En dan boek je volgens mij eerst
vrd goederen
te vorderen OB
Aan crediteuren

en als de betaling plaatsvindt boek je

crediteuren
aan bank

maar dat is bij detachering niet het geval dus vandaar dat ik zei (misschien kwam dat gek op je over) dat ik met dergelijke posten niets te maken heb. Ik koop 1 keer ene map en daar kan ik een jaar mee doen. etc etc. En ik ben ook niet zo dat als ik tabbladen koop voor € 1,20 dat ik dan € 0,23 cent moet declaren als te vorderen OB aangezien ik maandelijks 4.000 aan OB moet afdragen. Dat contrast is m.i. te groot

Alleen de reiskosten komen wellicht vaker voor


punt 2:

Geldt jouw antwoord ook als je bij wijze van spreken 3 transacties doet en allemaal betrekking heeft op bijvoorbeeld kantoorkosten? Dus van 1 groep
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juni 2007, 17:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
maar dat is bij detachering niet het geval dus vandaar dat ik zei (misschien kwam dat gek op je over) dat ik met dergelijke posten niets te maken heb.
Dat komt niet alleen gek over, dat kan fiscaal onjuist zijn. Er is geen uitzonderingspositie voor 'detacheren', dat is gewoon dienstverlening zoals alle andere freelancers/zzp'ers diensten verlenen. En die moeten allemaal facturen inboeken om correcte btw-aangiftes en balansen te kunnen maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
Geldt jouw antwoord ook als je bij wijze van spreken 3 transacties doet en allemaal betrekking heeft op bijvoorbeeld kantoorkosten? Dus van 1 groep
Ja. Er zijn geen 'groepen' in je boekhouding. Normaliter boek je elke factuur en betaling afzonderlijk en splits je ze zonodig op naar verschillende grootboekrekeningen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juni 2007, 17:44
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Wat is het verschil dan bij onderstaande voorbeelden:

1) Ik pin bij de V&D voor € 30,-- aan kantoorkosten.
Thuis maak ik in excel de volgende jnp
Kantoorkosten 25,21
te vorderen OB 4,79
Aan Bank 30,--

2) Daarna kom ik in een boekhandel en koop een agenda vor € 10,--
Ik maak weer dezelfde jnp
kantoorkosten 8,40
te vorderen OB 1,60
Aan Bank 10,--

3) als laatste koop ik iets bij Office center. Een pak papier zeg maar voor
€ 5,--
jnp luidt
Kantoorkosten 4,20
te vorderen OB 0,80
Aan Bank 5,--

In mijn beleving kun je dit toch allemaal in 1 keer boeken als:

kantoorkosten 37,81
te vorderen OB 7,19
Aan Bank 45,--

het enige verschil is dat je dit niet op je bankafschriften ziet maar die splitsing wel uit ziet bij de verschillende bedrijven.

Voor mijn 1e vraag:

Jij schreef: "En die moeten allemaal facturen inboeken om correcte BTW aangiftes en balansen te kunnen maken"

Ik zeg dan: Als ik geen jnp met crediteuren heb, maar alle via de bank meteen betaal krijg ik toch ook gewoon een goede BTW aangifte en kan ik toch ook een goede balkans maken?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juni 2007, 17:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Steven, ik heb hier geen zin meer in. Dit wordt een eindeloze discussie over elke afzonderlijke regel in jouw Excel-sheet. Wat ik kan doen is uitleggen hoe een boekhouding normaliter in elkaar steekt en volgens mij heb ik dat nu heel aardig gedaan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juni 2007, 18:10
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Wink Re: Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Ok Rene, toch bedankt voor je tips! Je hebt me toch aardig op weg geholpen! ik ben gewoon nog wat onzeker of ik het wel goed doe
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon