Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cindy77
Maar we hebben het hier over een elevator pitch, toch? Ik lees hier niet dat een pitch duidelijk moet maken waarin je je onderscheidt. Een pitch is bedoeld om, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst, kort en duidelijk uit te leggen wat je doet. Dat is m.i. niet hetzelfde als een verkooppraatje houden, waarin je uitlegt waarom iemand juist jou moet inhuren. Correct me if I'm wrong, zoals ze in Frankrijk zeggen 
|
De pitch is geen doel op zich. Het is - net als een ondernemingsplan - een instrument om jezelf te dwingen stil te staan bij belangrijke vragen.
Een pitch voor een tekstschrijver? Kijk eens op de sites van je concullega's. Vrijwel iedereen roept daar dat de heldere boodschap afgestemd zal zijn op de doelgroep etc etc. Ik zou als potentiele opdrachtgever denken: Gaap, dat veronderstel ik als vanzelfsprekend.
Kan je niet gewoon kiezen voor het vertalen van je
enthousiasme in een korte tekst? Wat boeit jou in je doelgroep/markt? Waarom schrijf je er graag over of voor? Wat zijn in jou ogen belangrijke ontwikkelingen, die het (be)schrijven waard zijn? Wat kan jij met jouw communicazione toevoegen aan die belangrijke vraagstukken van jouw potentiele opdrachtgevers?
Als jij kunt duidelijk maken waarom je enthousiast bent, (het werk maakt je gelukkig, dat herken ik

) hoef je verder niet meer na te denken over de pitch. Je moet dan alleen met jouw enthousiasme gaan (net)werken.
Elevator Pitch? Hoe vaak sta je nou met je concurrent in de lift? Enthousiasme werkt veel aanstekelijker.