Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2007, 07:59
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: sites waar opdrachtgevers opdrachten plaatsen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaeggi Bekijk bericht



Ik ben zéér benieuwd welke sites dat zijn. Ik ben nl. dringend op zoek naar manieren om opdrachtgevers DIRECT te benaderen, zonder tussenkomst van bijv. W&S buro's. Kunt u mij van meer informatie voorzien?

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Met vriendelijke groet,

JAEGGI Interim Secretarieel Management
Anne-Guurt Jaeggi
Kijk bijvoorbeeld eens op www.freelance.nl
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 augustus 2007, 17:22
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: brieven schrijven

Een oud-werkgever van mij stuurde regelmatig mailings naar zijn doelgroepen. In de meeste gevallen kreeg hij reacties terug, en hij heeft er ook verschillende opdrachtgevers aan overgehouden die nu vaste klant bij hem zijn.

Een mailing of verkoopbrief kan dus zeker rendement opleveren. Maar het is een vak apart. Niet alleen moet de tekst van de mailing perfect zijn afgestemd op de (belevingswereld van de) doelgroep, ook het concept en de vormgeving moeten kloppen met wat je wilt uitstralen en wat je met die specifieke mailing wilt zeggen. Bovendien moet je opvallen.

Ik heb afgelopen donderdag zelf mijn eerste verkoopmailing op de bus gedaan (respons tot nu toe: 0, maar de week is nog jong ). Mijn doelgroep was startende ondernemingen in mijn omgeving. De insteek van de brief was: 'de ene starter helpt de andere'. De tekst kwam er in het kort op neer dat je als startend bedrijf natuurlijk klanten wilt werven, maar dat die dan wel eerst moeten weten dat je bestaat en wat je doet. Een goede tekst helpt daarbij.

Ik wilde graag een persoonlijke benadering toepassen en dus heb ik iedere brief persoonlijk ondertekend (dus geen voorgedrukte handtekening). Ook heb ik mijn visitekaartje en een felicitatiekaart bijgevoegd (veel succes met je nieuwe bedrijf). Op die kaart heb ik met de hand geschreven: 'Met vriendelijke groet, Cindy Kamstra'.

Tot slot heb ik het geheel in blanco enveloppen gestopt, en daarop de adressen met de hand geschreven. Geen 'port betaald'-enveloppen, maar gewoon postzegels van 44 cent erop. Dit alles om het persoonlijke en informele karakter nog wat te versterken. Bovendien valt een handgeschreven envelop op tussen alle andere reclamemail.

Ik zeg niet dat dit dé manier is om een verkoopbrief te sturen (het kost enorm veel tijd en je krijgt er schrijfkramp van ), het is meer een voorbeeld van hoe je het zou kúnnen aanpakken. Als je je diensten aan grote bedrijven wilt verkopen, is dit misschien niet de meest geschikte manier, maar voor de doelgroep enthousiaste starters leek het me een geschikte benadering.

Zoals gezegd heb ik nog geen reacties ontvangen, maar wat die oud-werkgever van mij ook deed: twee weken later met die doelgroep gaan bellen, of ze nog vragen hadden over zijn brief. Net iets warmer dan koude acquisitie, vooral als je een opvallende mailing hebt gestuurd. Mensen zijn vaak niet geneigd actie te ondernemen op een ongevraagde reclamebrief, maar als je er wat meer tijd en energie in stopt, kan het wel degelijk wat opleveren.
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 augustus 2007, 18:05
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: brieven schrijven

Koude Aquisitie is letterlijk "koude" aquisitie. Maar je hebt gelijk: geef er een persoonlijk tintje aan en het wordt wat minder koud. Ik heb een een rits persoonlijke e-mailtjes gestuurd naar bepaalde doelgroepen. Daarbij bestaat de mogelijkheid dat vanuit het mailtje direct kan worden doorgeklikt naar je website, en ik zie een flinke stijging aan webbezoekers, die aanmerkelijk meer dan 1 pagina bekijken. Interesse dus. Het heeft me een enkele reactie opgeleverd in de zin van "we hebben uw adres in onze map met freelancers opgenomen", en een tweetal meer concrete belangstellenden. Tot mijn aangename verrassing kreeg ik ook reacties terug waarin ik werd bedankt voor de belangstelling voor het bedrijf, maar met de mededeling dat ze geen externe krachten inhuren. Dat levert dus weliswaar niets op, maar ook die respons maakt het allemaal van minder "koud" en onpersoonlijk. Aan de "andere kant" zit dus ook een ondernemer. Mijn tip: duik in het lokale verenigingsleven en doe iets op je vakgebied als vrijwilliger. Het levert je waardering op en je naam gaat in positieve zin rond.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 augustus 2007, 18:36
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: brieven schrijven

Vrijwilligerswerk is inderdaad ook goed. Zo zit ik in de redactie van de wijkkrant, een uitgave van de wijkraad. In die redactie zit ook de voorzitster van de wijkraad, die ook nog andere werkzaamheden heeft. Zij kwam gisteren bij me met een potentiële (en betaalde) opdracht.

Ook mailtjes sturen naar aanleiding van actuele gebeurtenissen werkt goed. Vooral als je met een concreet voorstel komt.
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 augustus 2007, 11:02
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: brieven schrijven

En jawel... zojuist heeft de eerste geďnteresseerde gebeld. Hij vroeg mij wat dingen over wat ik voor hem kan betekenen, wat mijn uurtarief is en dat soort dingen. Hij gaat nog even overleggen met zijn webdesigner en belt me binnen een week terug.

Zijn reactie op mijn mailing: leuke brief, heel onderscheidend.
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 augustus 2007, 15:19
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: brieven schrijven

Algemene reactie.

Ik heb als administratiekantoor in principe een doorlopend klantenbestand. Werkzaamheden komen maandelijks (of per kwartaal) steeds weer terug; als ik geen gekke dingen uithaal lopen er niet zomaar klanten weg (behoudens uitzonderingen) en er komen langzaamaan alleen maar klanten bij.
Mijn situatie is dus al anders dan van de free-lancers die steeds weer individuele opdrachten moeten scoren.

Ik wil dus even reageren vanaf de andere kant van de tafel. De kant die jullie brieven (de koude marketing) ontvangt.

Mijn ervaring (bij mijzelf, maar ook bij mijn klanten) is het volgende :
Als het bedrijf op een moment geen behoefte heeft aan een nieuwe xxxx (free-lancer), of hier geen behoefte aan denkt te hebben (...), zal een dergelijke brief in heel veel gevallen direkt in het ronde archief verdwijnen, zonder dat er ook maar verder wordt gelezen ; hoe leuk een brief ook is.

Belangrijk is dus (maar dat is een open deur) ONMIDDELLIJK de aandacht te pakken. Ik denk zelf dat een begin als "...mag ik mij eerst even voorstellen..." al verkreukelende propneigingen oplevert

Hoe je dan wel begint, kan ik ook niet aangeven, anders zou ik wel tekstschrijven geworden zijn...

Het probleem zit 'm (denk ik) in het gevoel van de lezer ; die denkt niemand nodig te hebben.
Feitelijk focus je dan alleen maar op de rest.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 augustus 2007, 18:24
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: brieven schrijven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Administratiekantoor Bekijk bericht
Als het bedrijf op een moment geen behoefte heeft aan een nieuwe xxxx (free-lancer), of hier geen behoefte aan denkt te hebben (...), zal een dergelijke brief in heel veel gevallen direkt in het ronde archief verdwijnen, zonder dat er ook maar verder wordt gelezen ; hoe leuk een brief ook is.

Belangrijk is dus (maar dat is een open deur) ONMIDDELLIJK de aandacht te pakken. Ik denk zelf dat een begin als "...mag ik mij eerst even voorstellen..." al verkreukelende propneigingen oplevert
Ik ontvang wel eens CV's of verzoeken van freelancers - koude acquisitie. Verplaats jezelf eens in de positie van consument waarbij je gebeld wordt door een hele aardige en beleefde telemarketeer. Als het een aanbod is waar je niet op zit te wachten of wat niet is afgestemd op jou, is het 'ronde archief' de aangewezen plaats (bij telemarketing gewoon zelf vragen gaan stellen, dus de rollen omdraaien, dan heb je nog een beetje lol).

De vraag 'kan ik iets voor u doen' is erg breed, maar wordt plotseling erg smal als je daarbij je diensten aanbiedt. Alleen freelancers met een tastbaar product dat je kan laten zien, hebben hierbij een voordeel: een tekst, website, artikel, product. Zo'n product kan je ook maken gericht op concrete prospects en aan ze voorleggen. De prospect kan dan zien waartoe je in staat bent en je levert zelfs direct een mogelijke bijdrage voor de klant. Slechte website? Maak een ontwerp voor een nieuwe. Ik doe dit incidenteel bij vakbladen (biedt een artikel aan) en het leidt elk jaar wel tot een succesje. Maar niet meer dan dat.

Moraal van dit verhaal? Koude acquisitie levert weinig op. Het is dus de vraag of je niet beter kunt investeren in een (fysiek/virtueel) netwerk in plaats van brieven sturen.
Ik vergelijk het mailen/brieven sturen maar met (betaald) adverteren in
de Gouden Gids. Een extra grote vermelding voelt fijn, maar levert 0.0 op. Mijn doelgroep (zakelijke dienstverlening, dus geen consumenten) gebruikt de Gouden Gids (zowel web als print) niet. Die 400 euro investeer ik liever in iets anders.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
acquisitiebrief


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon