Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ellie
1. Er worden goederen of diensten geleverd
-- Ik heb eigenlijk meer een informatieve website.
|
Je levert advertentieruimte en bereik. Dat is immers waar je voor betaald krijgt.
Citaat:
2. De ondernemer vraagt meer dan een symbolische vergoeding voor de goederen of diensten
-- Ik vraag geen vergoeding, wel heb ik advertenties van Adsense erop staan.
|
Dat levert je een vergoeding op, en daar gaat het om.
Citaat:
3. De ondernemer neemt deel aan het normale economische verkeer en doet dat ook geregeld (duurzaamheid)
-- (snap ik niet helemaal)?
|
Als je de website duurzaam onderhoudt met de bedoeling er voortdurend advertentie-inkomsten mee te verwerven, dan voldoe je aan dit criterium.
Citaat:
4. Er is een organisatie van arbeid en kapitaal
-- Wat wordt hier precies mee bedoelt? Ik doe dit voornamelijk alleen, zonder iemand anders.
|
Dit is inderdaad een wat oubollige formulering, die aan geschriften van Karl Marx doet denken. Maar er zijn honderdduizenden eenpitters verplicht ingeschreven in het handelsregister, dus die voldoen kennelijk aan dit criterium. Vraag me niet waarom.
Citaat:
5. Er is sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)
-- Ik heb geen opdrachtgever?!
|
Je hebt er minimaal één, namelijk Google Ireland Ltd. Maar er valt iets te zeggen voor de redenering dat dit slechts een marktmeester is, geen eindafnemer (een bloemenkweker levert ook niet aan één klant als hij via de bloemenveiling verkoopt). Volgens die opvatting heb je mogelijk al duizenden afnemers.
De conclusie is volgens mij dat je inschrijvingsplichtig bent, als je er een meer dan symbolische omzet mee verwerft.
Wanneer is dat het geval? In ieder geval als je er per saldo (omzet - kosten) inkomsten aan overhoudt, lijkt me. Een hobby kost per saldo geld, een onderneming levert - als het goed gaat - geld op.