Ik proef hier wel een beetje oude economie. Is het weekend heilig? Of komt het ook wel eens voor dat je op zaterdag moet werken, maar dat je de maandag daarna (en de dinsdag en de woensdag) niks te doen hebt?
Of je in het weekend moet en wil werken, hangt vooral af van het moment waarop je een klus aanneemt en moet afronden. Als daar alleen een weekend tussen zit
, is het een kwestie van wel of geen omzet willen maken.
Uiteraard is het zeer persoonlijk hoe je met de weekenden omgaat (work/personal life). Ik maak in het geheel geen afspraken over werktijden met mijn opdrachtgever. Ik heb er wel een, die standaard zo plant, dat ik bijna iedere maand een (1) heel weekend aan het werk ben. Dat vind ik niet erg, want ik kan dat compenseren met andere dagen (het is nl voor niemand goed om 7x24 aan het werk te zijn).
Een
deadline + nog een paar andere
deliverables zijn voldoende, ik zoek zelf graag uit wanneer ik werk en ik val mijn opdrachtgever daar zo min mogelijk mee lastig.
Aan de andere kant kan ik wel bij diezelfde opdrachtgever aankloppen wanneer het werk relatief veel tijd kost (bijvoorbeeld veel tekst, meer dan gemiddeld bewerkelijk project). Het honorarium gaat dan omhoog - in onderling overleg, voorafgaand aan de klus. Dat is ook een kwestie van inschatten en ervaring opdoen.
Niemand wordt gedwongen te werken in het weekend - maar dat geldt ook voor de doordeweeksedagen.
Kwestie van
of afspraken maken
of gewoon flexibel zijn. Zie ook: overuren.