Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 februari 2011, 22:03
WRichard WRichard is offline
Juniorlid

Standaard BTW terugvragen uit Frankrijk

Hallo, allereerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Richard 21 jaar en student, volg de studie MBO ICT Beheer / Netwerkbeheerder.
Ik heb al gemerkt dat dit een toegankelijk forum is voor mensen die nog niet zo heel veel weten van hoe dingen in elkaar steken. Maar daar gaat hopelijk wat verandering in komen voor jij.

Mijn vraag:
Ik huur Dedicated servers in het buitenland, Frankrijk. Hierover betaal ik 19.6% BTW. Nu is mijn vraag of dit ook is terug te vorderen wanneer ik een bedrijf start in Nederland. Het knelpunt is dat het factuur op naam staat van iemand woonachtig in België. Betalingen worden wel gedaan door mij d.m.v. creditcard of overschrijving naar het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2011, 23:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WRichard Bekijk bericht
Ik huur Dedicated servers in het buitenland, Frankrijk. Hierover betaal ik 19.6% BTW. Nu is mijn vraag of dit ook is terug te vorderen wanneer ik een bedrijf start in Nederland. Het knelpunt is dat het factuur op naam staat van iemand woonachtig in België.
Als die Belg aldaar btw-plichtig is en de huur van de servers volgens de Belgische wet voor hem zakelijk te verantwoorden is, dan kan hij of zij de btw via de Belgische belastingdienst bij de Franse belastingdienst terugvragen.
Oud 8 februari 2011, 00:25
WRichard WRichard is offline
Juniorlid

Standaard

Oke duidelijk, daar wringt dus de schoen. Zelf kan ik niet bestellen bij de Franse divisie van het datacenter, Belgen mogen dat wel. Zo heeft iemand voor mij een account aangemaakt en geverifieerd met zijn adresgegevens.
Deze persoon staat er verder los van en maakt geen betalingen over, terugvorderen zal dan dus ook niet mogelijk zijn.

Ik vraag het omdat ik wel eens heb gelezen dat je bijvoorbeeld geen factuur nodig bent wanneer je gaat tanken bij een benzinepomp. Er zijn sommige mensen die daarvoor een speciale tankpas aanvragen. Maar ik heb gehoord dat het bonnetje voldoende was (waar natuurlijk geen naam op staat).

Op het factuur van de server staat dan ook niet mijn naam, wel kan ik aantonen dat ik heb betaald. Door middel van creditcard- en bankafschriften.

Een voorbeeld:
Ik huur een server voor € 100.00 Euro p/maand
Hier komt 19.6% Franse BTW bovenop, dus totaal € 119.60 Euro

Als ik deze server zou willen doorverkopen dan komt daar logischerwijs 19% Nederlandse BTW overheen.

Dus in feite betaal ik twee keer BTW, omdat ik het niet kan terugvorderen. Mag ik dan wel het volledige bedrag van € 119.60 Euro opvoeren als zakelijke kosten?
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...bedrijfskosten
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2011, 01:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen

Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De regeling met de tankbonnen is een uitzonderingsregeling en geen hoofdregel.

Maar dan nog er is nog wel een verschil tussen geen naam en een andere naam..
Als de factuur op een nadere naam staat dan kun je in principe nooit de btw terugvorderen voor jou bedrijf. De niet aftrekbare btw kun je wel gewoon als kosten opvoeren.
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2011, 01:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WRichard Bekijk bericht
Zo heeft iemand voor mij een account aangemaakt en geverifieerd met zijn adresgegevens. Deze persoon staat er verder los van
Chaos. Juridisch en fiscaal gesproken.

Citaat:
Op het factuur van de server staat dan ook niet mijn naam
Dan heb je niet alleen een probleem met het terugvragen van de btw, maar ook met de zakelijke verantwoording (aftrekbaarheid) van de kosten.

Citaat:
Mag ik dan wel het volledige bedrag van € 119.60 Euro opvoeren als zakelijke kosten?
Mits je van de Belg een factuur krijgt voor de betreffende kosten, zou ik denken. Hoe zou je anders kunnen onderbouwen dat de aan de Belg gefactureerde kosten eigenlijk jouw kosten zijn? En hoe verantwoordt de Belg dit aan zijn belastingdienst?
Oud 8 februari 2011, 01:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
De niet aftrekbare btw kun je wel gewoon als kosten opvoeren.
Als de factuur aan jou uitgereikt zou zijn, ja. Maar een factuur uitgereikt aan een ander - nota bene in een ander land - kun je niet als eigen kosten opvoeren, lijkt me.

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten