Ik heb net dezelfde kwestie gehad. Ga als freelance journalist een column schrijven voor een Belgisch blad. In aanvulling op het voorlaatste bericht hier: de BelastingTelefoon wist mij te vertellen dat je moet kijken naar de btw-regels in het land waar je de dienst levert. Journalistiek werk is in Nederland vrijgesteld van btw, maar in België kan dat anders zijn. Als in België bv wel btw geldt, moet je op je factuur schrijven "btw verlegd", en het btw-nummer van je opdrachtgever vermelden. Plus wat hierboven al geschreven is. Bij je btw-aangifte moet je dat vervolgens aangeven.
Maar... ik lees hier dat journalistiek werk ook in België is vrijgesteld van btw:
http://www.journalist.be/faq/btw-nummer-hebben
Dan moet je volgens de Belastingdienst-hulp waarnaar in dit topic ook al is gelinkt, niet aangeven "btw verlegd", maar in je factuur zetten dat de dienst in het betreffende land is vrijgesteld van btw.
Ik post dit even hier voor een dubbelcheck. Volgens mij heb ik het nu grondig genoeg uitgezocht. Ik zal bij mijn opdrachtgever ook nog eens navragen of journalistiek werk inderdaad vrijgesteld is van btw.