Ik ben zelf freelance journalist en ik doe wel BTW-aangifte. Op de site van de belastingdienst kun je een duidelijke uitleg vinden over wat er wel en wat er niet vrijgesteld is. Het komt er op neer dat alles wat jij maakt vrijgesteld is. Maar zodra je een tekst bewerkt die door een ander is geschreven, moet je die wel met BTW belasten. Wanneer het om jouw creatieve product gaat, dat moet je zelf bedenken, dat kun je zelf nagaan. Zodra je met de tekst van een ander aan de slag gaat, ben je BTW-plichtig.
Deze BTW zet je apart op je factuur, die komt dus bij je factuur op. Je rekent BTW over het factuurbedrag. Je levert dus niets van je eigen omzet in, zoals iemand anders suggereerde. De BTW die jij krijgt, moet je aan de belastingdienst afdragen, daartegenover staat dat je dan ook BTW die je over zakelijke aankopen betaalt (denk aan schrijfgerei, computers etc.) ook weer (deels) terugkrijgt. Daar heb je een boekhouder voor nodig, want je mag geen groter BTW-percentage terugkrijgen dan je betaald.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker wordt voor je!
Groet,
Joke