Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gibram
Nu heb ik wel eens gehoord dat je geen BTW mag terugvragen van inkopen die je weggeeft aan derden. Klopt dit, en krijg ik hiermee te maken in deze opdracht? Of zit ik goed omdat mijn cadeaus worden verzonden aan bedrijven en niet aan personen?
|
Volgens de Elsevier BTW Almanak (2006, 17.6.3 Relatiegeschenken en andere giften) is bepalend of de ontvanger van het geschenk - als hij het zelf zou hebben gekocht - de btw zou mogen terugvragen. Bij het schenken van elektronica aan bedrijven lijkt me dat het geval, en mag de btw op inkoop daarom worden teruggevraagd.
Citaat:
Of komt een en ander sowieso goed omdat ik de BTW uiteindelijk weer op mijn factuur toevoeg die ik stuur naar mijn klant? Dus ik koop de prijzen in, vraag de BTW terug en factureer vervolgens de cadeaus aan mijn klant (op ex btw bedrag plus een fee voor mijn werkzaamheden) en tel daar weer netjes 19% BTW bij op. Of mijn klant de btw terugvraagt is dan zijn verantwoordelijkheid.
|
Interessante vraag. Jij schenkt de cadeaus niet zelf, je bent slechts logistiek uitvoerende partij. Jij koopt ze in voor je opdrachtgever, je opdrachtgever schenkt ze.
Tsja, zou kunnen, ik weet niet of je zo mag redeneren.