Nee, geen Sinterklaas helaas inderdaad
De optellingen zijn de bedragen aan BTW die ik per kwartaal af zou moeten dragen. Totaal zou ik in dat jaar dus 1500 euro BTW moeten afdragen en dan zou de KOR-regel van 1345-1883 van toepassing zijn. Daardoor moet ik dus 667.50 BTW afdragen.
In het 1e voorbeeld draag het 1e, 2e en 3e kwartaal bijvoorbeeld geen BTW af (vermindering van de KOR toepassen) en vervolgens in het laatste kwartaal die 667.50.
In het 2e voorbeeld krijg ik het 1e kwartaal -1000 euro terug, omdat ik dat kwartaal geen omzet heb en wel de kosten. Het 2e en 3e kwartaal betaal ik geen BTW (verminderen via KOR) en het laatste kwartaal draag ik de BTW af die ik over dat jaar gezien zou moeten afdragen, dus die 667.50.
Echter heb ik nu bij het 2e voorbeeld wel in het 1e kwartaal 1000 euro terug gehad, terwijl ik over het gehele jaar gezien nog steeds evenveel BTW af moet dragen. Klopt dat? Of moet zou ik, zoals jij het zegt, die 1e teruggave nog moeten verrekenen?
Kort gezegd, m'n omzet, uitgaven en winst (afgezien van de inkomsten via KOR) zijn in beide voorbeelden gelijk. Dus de hoeveelheid af te dragen BTW ook, alleen in het 2e voorbeeld heb ik een BTW teruggave in het 1e kwartaal.
Hopelijk heb ik mijn gedachtengang zo goed uitgelijk, zo niet dan hoor ik dat graag