Hoi Sjoerd,
Ik werk als consultant regelmatig voor internationale organisaties (o.a. de EC) en ontvang voor mijn verblijf in het buitenland ook per diem.
Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar ontvangen per diem (een vergoeding voor eten en (soms) accommodatie tijdens verblijf anders dan thuis) kan je bij mijn weten niet opvoeren als aftrekpost, sterker nog, de Belastingdienst ziet dit in de meeste gevallen als inkomen en het is dan ook belast. Daar tegenover staat dan weer wel dat je alle daadwerkelijk gemaakte kosten tijdens dat verblijf voor eten, verblijf etc op kan voeren als kosten (mits je daar bonnetjes van hebt natuurlijk)
Ik wil hierbij wel aanmerken dat het voor mij zo werkt omdat ik ingeschreven sta bij de KvK en door de Belastingdienst wordt bestempeld als ondernemer. Ik heb ook een VAR-WUO. Ik ken ook veel consultants in de ontwikkelings- en noodhulp sector die niet bij de KvK ingeschreven staan, en geen VAR-WUO hebben. Op welke manier zij hun aangifte IB invullen weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat zij hun inkomsten wellicht onder "overige inkomsten" invullen. hoe het dan met aftrekposten zit weet ik niet.
Als je hier meer informatie over geeft kan ik jullie wellicht nog iets verder helpen.
Groet,
Susan
|