Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 mei 2013, 01:26
SarKar SarKar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2013
Berichten: 5
Standaard Kosten factureren

Hallo,

Ik ben nu al enige jaren werkzaam als freelancer.
Kosten (voor zover met de klant overeengekomen) neem ik exclusief BTW op op de factuur. Hierover gaat dan het geldende BTW tarief (21%). Eigenlijk net zoals dit ook beschreven staat op deze website.

Ik heb nu een nieuwe klant en die verzoekt mij de kosten (inclusief BTW) op de factuur op te nemen na de BTW vermelding (dus geen BTW heffing). Nu vraag ik mij af of dit wel kan? Ik heb hem gevraagd of dit kan en waarop dit wordt gebaseerd. Hij gaf aan dat de belastingdienst hem geen concreet antwoord kon geven, maar dat dit al jaren zo wordt gedaan bij dit bedrijf en 50 andere subcontractors deden dit ook zo, met het verzoek deze wijze van factureren op te volgen.

Heeft iemand enig idee of dit conform de regels is?

Bedankt voor jouw reactie!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 mei 2013, 02:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Even kijken of ik je vraag goed begrijp... Heb je het over btw op de onkosten die je doorbelast aan de opdrachtgever, bovenop jouw dienstverlening (waarop je neem ik aan wel btw rekent)? Zijn die onkosten onlosmakelijk onderdeel van de dienstverlening die je aanbiedt?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 mei 2013, 02:43
SarKar SarKar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2013
Berichten: 5
Standaard

Dat klopt inderdaad. De opdrachtgever zegt dat ik bijv. over de hotelkosten niet nog eens 21% btw moet heffen, maar deze kosten na de btw heffing op mijn factuur moet plaatsen.
Wat is onlosmakelijk in dit geval? Het gaat om hotelkosten incl. diner, etc,
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 mei 2013, 10:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je moet inderdaad niet "nog eens" btw heffen. Wat je moet doen is de btw op jouw inkopen (voor zover terugvraagbaar) terugvragen aan de belastingdienst, de kosten exclusief btw doorbelasten en vervolgens over het totaal van het netto factuurbedrag (inclusief kosten, exclusief btw) jouw 21% btw heffen.

Zodoende betaalt de opdrachtgever geen dubbele btw en zelfs geen terugvraagbare btw. De terugvraagbare btw op de kosten is niet aan hem in rekening gebracht en jouw btw kan hij terugvragen aan de belastingdienst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 mei 2013, 01:04
SarKar SarKar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2013
Berichten: 5
Standaard

Ik stel mijn facturen inderdaad op zoals je dat beschrijft.

Wellicht goed om dit te illustreren met een voorbeeld.

In rekening te brengen werkzaamheden € 400
Door te belasten kosten: € 100 (excl. BTW) / 110 (incl. BTW)

Hoe ik het normaal doe:
Werkzaamheden €400
Kosten €100
Subtotaal €500
BTW 21% €105
Totaal €605

Nu vraag deze opdrachtgever het zo te doen:
Werkzaamheden €400
BTW 21% € 84
Subtotaal €484
Kosten €110
Totaal €594

Dit laatste lijkt mij niet volgens de regels, maar weet dat dus niet zeker.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 mei 2013, 01:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Zoals jij het normaal doet is goed, wat de opdrachtgever vraagt zou niet goed zijn.

Het punt is namelijk dat jouw 'kosten' omzet worden als je ze bij de klant in rekening brengt. Er is geen uitzondering in de wet op de omzetbelasting voor het doorbelasten van kosten. De basisregel is gewoon van toepassing:

Citaat:
Artikel 8

1. De belasting wordt berekend over de vergoeding.
2. De vergoeding is het totale bedrag dat - of voor zover de tegenprestatie niet in een geldsom bestaat, de totale waarde van de tegenprestatie welke - ter zake van de levering of de dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 mei 2013, 08:36
SarKar SarKar is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2013
Berichten: 5
Standaard

Dank je voor de toelichting!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Motorrijbewijs - kosten Kunstenaar / Filmproducent framejunky Belasting 2 29 maart 2013 21:50
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 23:11
Inkomstenbelasting Welke kosten van de omzet af om tot de winst voor IB te komen? ErikN Belasting 2 22 februari 2011 09:57
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon