Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2014, 21:46
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard Factureren meerdere handelsnamen

Goedenavond,

Ik heb al enige tijd gezocht, diverse antwoorden gevonden maar toch niet echt helemaal duidelijk omschreven voor hoe ik de facturatie wil gaan doen.

Ik heb dus meerdere handelsnamen onder 1 kvk en btw nummer.
Factuurs moeten opeenvolgend zijn.

Mijn vraag is :
Kan ik voor bedrijf X factureren als X001 en dan bij een 2e opdracht die voor bedrijf Y is factureren als Y002 ?

De cijfers zijn dus opeenvolgend, echter de letters blijven afwisselen.
Bijv:
X001
Y002
Y003
X004
Etc.

Mag dit?
Ik wil dit voor mijn eigen refferentie op deze manier doen zodat ik een goed overzicht heb welke factuur bij welke handel hoorde.

Dank u vriendelijk.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2014, 22:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanders Bekijk bericht
Ik wil dit voor mijn eigen referentie op deze manier doen zodat ik een goed overzicht heb welke factuur bij welke handel hoorde.
Ik kan me niet voorstellen dat daar veel bezwaar tegen is (er zitten opeenvolgende factuurnummers in), maar waarom wil je dit splitsen met het factuurnummer doen? Ik zou hiervoor een aparte grootboekrekening (omzetrekening) per handelsnaam gebruiken. Dan krijg je het ook gesplitst in periode-overzichten e.d. te zien.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2014, 22:28
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard

Dank je voor je snelle antwoord!

Ik heb daar aan zitten denken om alles apart te doen maar mij persoonlijk lijkt het gemakkelijker op 1 dan alles apart te gaan doen.
Of dit in de praktijk ook zo zal zijn valt nog te bezien inderdaad.
Ik zal me hier nog eens wat verder in verdiepen.

Vooralsnog vroeg ik me vooral af, heb ik uberhaubt wel deze mogelijkheid zonder problemen met de Belastingdienst te krijgen.
Uit uw antwoord lijd ik af dat ik het mag doen hoe ik het in mijn voorbeeld deed.

Nogmaals dank.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2014, 22:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik zei niet 'alles apart doen', ik zei 'aparte grootboekrekeningen' Dat is in elk gangbaar boekhoudpakket een triviale oplossing en de normale manier om zaken binnen één administratie boekhoudkundig uit elkaar te houden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2014, 22:55
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard

Oke haha , ben nog maar een starter he dus nog genoeg te leren
Vraag me af of al die uren en dagen die ik zit te lezen en te (onder)zoeken ook daadwerkelijk meegerekend mogen worden voor het urencriterium want het loopt aardig op
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2014, 23:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanders Bekijk bericht
Vraag me af of al die uren en dagen die ik zit te lezen en te (onder)zoeken ook daadwerkelijk meegerekend mogen worden voor het urencriterium
Dat is het geval
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 februari 2014, 01:13
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard

Dan kom ik er met gemak aan want begrijpend lezen is niet echt mijn sterkste kant helaas.

Ik heb al heel veel informatie van deze site gehaald en veel geleerd laatste week en vind het een hele goede informatieve site, maar heb veel dingen meerdere keren moeten lezen voordat ik het doorhad en nog is niet alles me geheel duidelijk.

Op het forum had ik nog niet zo heel veel gelezen maar dat ga ik zeker doen.
En wat vragen zullen er vast nog komen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 februari 2014, 15:28
Vanders Vanders is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 12
Standaard

Maar als ik de grootboekrekeningen voor beide apart doe,
Hoe zit het dan met aanschaf/kosten wat je voor beide handelsnamen hebt?

In een een grootboekrekening worden alle uitgaven en inkomsten toch genoteerd?
Stel ik schaf een computer aan, ik gebruik die voor beide bedrijven hoe zou je dat dan moeten verwerken?

Als je hem op beide rekeningen zet, bij beide -€1000,- dus , dan geeft dat toch een vertekend beeld op het eindresultaat? Of ga je dan het bedrag door 2 delen?
Op beide grootboekrekeningen -€500,- in dit voorbeeld?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan opdrachtgever pas na 3 maanden factureren: hoe fiscaal correct boeken? Peter1957 Administratie 4 6 april 2011 17:28
VAR verklaring bij meerdere branches kinnekule Omgaan met opdrachtgevers 4 19 september 2010 11:48
1 onderneming, meerdere handelsnamen LampjeNL Freelancepraktijk starten 7 26 augustus 2009 18:15
Meerdere opdrachtgevers bij één klus door factureren via staffing-club Kees Petri Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 22 oktober 2008 11:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon