Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 oktober 2007, 23:57
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Laptop - aftrekpost?

Beste Lancelotter's,

Ik wil een laptop kopen om mobieler te zijn wat mijn werkplek betreft. Ik ben sinds kort gestart als corrector, en sta ingeschreven bij de KvK.

Kan ik bij mijn komende belastingaangifte deze laptop als aftrekpost opvoeren?

Groeten, en bij voorbaat dank,

LSV.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 oktober 2007, 11:08
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Dat zijn voor een corrector natuurlijk absoluut bedrijfskosten. Ik zou niet inzien waarom dat niet zou kunnen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2007, 12:19
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Indien deze laptop meer als euro 450 kost, kunt u deze ook over 5 jaar afschrijven.

Bij vragen, stel ze gerust hier.


Met vriendelijke groet,

D. Buurman
Buurman Administratie
www.buurman-administratie.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2007, 16:48
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Bedankt voor jullie reacties.

Meneer Buurman, u zegt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl Bekijk bericht
Indien deze laptop meer als euro 450 kost, kunt u deze ook over 5 jaar afschrijven.
Betekent dit dat ik het bedrag boven die 450 euro verspreid kan afschrijven, of het hele bedrag dat de laptop heeft gekost?

En wat is het voordeel van het over meerdere jaren afschrijven?

Dank u!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 oktober 2007, 17:28
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV Bekijk bericht
Bedankt voor jullie reacties.

Meneer Buurman, u zegt:



Betekent dit dat ik het bedrag boven die 450 euro verspreid kan afschrijven, of het hele bedrag dat de laptop heeft gekost?

En wat is het voordeel van het over meerdere jaren afschrijven?

Dank u!

U kunt het hele bedrag dat de laptop heeft gekost afschrijven, verdeeld over 5 (boek)jaren.

Om over voordeel te spreken wil ik niet direkt zeggen, maar je ''verspreidt'' je winst hiermee over 5 boekjaren.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 oktober 2007, 17:39
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Okay, nu snap ik het! Bedankt meneer Buurman.

Wat ik mij ook afvraag is het volgende: ik heb een extra privérekening geopend om de uitgaven en inkomsten van mijn eenmanszaak bij te houden. Deze rekening staat niet op naam van mijn bedrijf, maar op mijn eigen naam. Is dit een probleem als ik (bijvoorbeeld) een computer zou willen kopen en deze vervolgens als aftrekpost wil opgeven?

Met andere woorden: moeten bedrijfsuitgaven per sé worden gedaan door middel van een zakelijke rekening? Of is het voldoende als op de factuur mijn bedrijfsnaam staat vermeld?

LSV.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 oktober 2007, 17:56
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV Bekijk bericht
Okay, nu snap ik het! Bedankt meneer Buurman.

Wat ik mij ook afvraag is het volgende: ik heb een extra privérekening geopend om de uitgaven en inkomsten van mijn eenmanszaak bij te houden. Deze rekening staat niet op naam van mijn bedrijf, maar op mijn eigen naam. Is dit een probleem als ik (bijvoorbeeld) een computer zou willen kopen en deze vervolgens als aftrekpost wil opgeven?

Met andere woorden: moeten bedrijfsuitgaven per sé worden gedaan door middel van een zakelijke rekening? Of is het voldoende als op de factuur mijn bedrijfsnaam staat vermeld?

LSV.
Zakelijke rekeningen worden gebruikt, om simpelweg prive met zakelijk eenvoudig te kunnen onderscheiden.

Indien dit via prive betaald wordt, terwijl het een zakelijk karakter heeft, dat kunt u dit op de faktuur handmatig aangeven;

In uw zakelijke boekhouding wordt bijv. als u iets via prive betaald , bijv. zakelijke kantoorbenodigdheden geboekt:

Kantoorbenodigdheden (kosten/debet)
Te vorderen btw (balans/debet)
aan Prive-storting (balans/credit)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 oktober 2007, 18:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl Bekijk bericht
U kunt het hele bedrag dat de laptop heeft gekost afschrijven, verdeeld over 5 (boek)jaren.
Je zegt "kunt" en dat suggereert een vrije keuze, maar dit is toch zelfs verplicht?

Dat beantwoordt gelijk de vraag over het voordeel: dat is er niet. Als ondernemer wil je het liefst kosten direct aan het huidige boekjaar toeschrijven, maar soms mag dat niet, zoals bij grote investeringen. Die moet je fiscaal over minimaal 5 jaar uitsmeren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 oktober 2007, 18:52
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je zegt "kunt" en dat suggereert een vrije keuze, maar dit is toch zelfs verplicht?

Dat beantwoordt gelijk de vraag over het voordeel: dat is er niet. Als ondernemer wil je het liefst kosten direct aan het huidige boekjaar toeschrijven, maar soms mag dat niet, zoals bij grote investeringen. Die moet je fiscaal over minimaal 5 jaar uitsmeren.

Je hebt gelijk, dit is verplicht.
Je hebt geen keuze hierin, je kan wel willekeurig afschrijven, waarbij je versneld afschrijft......
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 oktober 2007, 19:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Laptop - aftrekpost?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buurman-administratie.nl Bekijk bericht
je kan wel willekeurig afschrijven, waarbij je versneld afschrijft......
Oh ja, die vergat ik. Dat geldt voor starters, LSV. Je zou even de details van de voorwaarden voor willekeurig afschrijven moeten checken, maar jij mag de laptop waarschijnlijk volledig in één jaar als kosten nemen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vraag: combinatie laptop en desktop erix ICT 12 28 augustus 2007 20:26
aftrekpost zelfstudie ? Gertjan Belasting 2 25 april 2007 10:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon