Voor het inhuren van externe capaciteit voor tekst en/of beeld bij het blad waarvan ik de hoofdredactie voer, heb ik een redactiebudget. Het is een budget dat niet gekoppeld is aan mijn eigen honorarium. Als ik een bemiddelingsbureau inschakel, is een vijfde deel voor het bureau en viervijfde voor de freelancer. Besparen op freelancerkosten leidt er alleen toe dat ik meer artikelen of beeld kan inkopen.
Rechtstreeks inhuren is uiteraard goedkoper, maar betekent niet dat ik "zelf meer over hou" - Dat is wel iets waar ik naar streef, zodat er een lumpsum per aflevering ontstaat. Als ik dan voordelig inhuur, hou ik zelf wel meer over
.
In jouw situatie moet je achteraf iemand inhuren - iets dat je niet begroot hebt in je projecthonorarium. Het gaat daarbij niet om 100% vervanging, je moet zelf blijven aansturen, briefen etc. Ik vrees dat je in deze situatie niet veel anders kunt dan 80-90% van je eigen honorarium doorschuiven naar de in te huren freelancer - die moet immers vrijwel even goed zijn als jij zelf. Ook al blijf jij eindverantwoordelijk, je moet de "productie" overdragen.
M.a.w. normaal vang je bij (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid niets (tenzij je verzekerd bent, maar dan vaak wachttijd) en loopt je werk vast; nu is het meest ideale dat je klus goed wordt afgerond, jezelf de regie behoudt en ook nog een percentage van het honorarium vangt. Maar eigenlijk dient je 'salaris' te komen uit een zelf opgebouwd spaarpotje of een verzekering (wat, zoals je weet, echt iedere freelancer heel trouw regelt
).