Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juni 2008, 09:12
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Uitgaven en nut reclame maken

Beste Lancelotters,
Ik zit met een klein dilemma en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

Laatst een gesprek gehad met een persoon die ik van wat advies heb voorzien. Geen mogelijke opdrachtgever!
Deze persoon vroeg mij of ik geinteresseerd was sponsering van de plaatselijke basketbalploeg. Voor €750 excl BTW zou ik een reclamebord krijgen en een link op de website. Tevens een voorstelling op de sponsordag en een praatje voor de plaatselijke radio.

Nu zit ik met een klein dilemma. De kosten daar zit ik niet mee, maar wel met het feit dat ik mogelijk meer klanten aantrek, terwijl ik daar geen capaciteit voor heb.
Aan de andere kant is het wel een van de voorwaarden van de belastingdienst om je zelfstandigheid aan te tonen.... reclame maken. Dan is een reclamebord bij een sportvereniging toch heel wat meer dan een zoekertje in het plaatselijke krantje.

Hoe gaan jullie om met reclame maken?

Groeten,
Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juni 2008, 10:27
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Als reclamemaken de enige mogelijkheid zou zijn om je zelfstandigheid aan te tonen, dan zou het misschien interresant zijn. Maar gelukkig zijn er andere manieren omdat aan te tonen (website, visitekaartjes, bezoeken aan beurzen en netwerkevenementen etc.)
Ik adverteer zelf niet (of nauwelijks, zet wel eens een gratis advertentie op een opleidingssite) omdat ik denk dat ik daarmee geen klanten werf.

De keuze voor wel of niet adverteren moet je zelf maken, je kunt het ook leuk vinden om die basketballploeg te steunen, ben je ook nog bezig met MVO .
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2008, 11:02
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Met sponsoring bereik je een tweedelig doel: meer naamsbekendheid en goodwill opbouwen. Zaken die bij het communicatiebeleid van een bedrijf horen. In jouw geval lijkt het mij alleen zinnig als je daadwerkelijk je beoogde doelgroep bereikt.
Anders heb je ook andere effectievere middelen tot je beschikking.

Groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2008, 11:16
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Dag Dennis,

Ik kan me voorstellen dat je in een dilemma zit. Daarom wat overwegingen. Reclame maken moeten we allemaal doen en er zijn veel verschillende wegen om het te doen en veel verschillende doelen die je er mee kunt halen. Alleen al op een forum als dit schrijven kan worden beschouwd als reclame maken.

Bij het maken van reclame moet je ook overwegen of je wel de mensen bereikt die je wilt bereiken. Zo is niet iedereen die op dit forum schrijft of het leest een potentiële klant voor jouw. Dat is niet erg, je schrijft hier (ook) om andere redenen. Je geeft aan dat je bang bent om straks tot over je oren in de aanvragen te zitten, maar zijn de mensen die naar de plaatselijke basketbalploeg komen kijken wel jouw potentiële klanten? Verder kan ik me voorstellen dat jouw klanten niet over een nacht ijs gaan. Ze zullen een project moeten hebben waar jij bijpast en tijd en budget om je aan te nemen. Ik denk niet dat ze als eerste overweging hebben dat je een plaatsgenoot moet zijn.

Sponsoring van de plaatselijke basketbalploeg is leuk, maar wil je echt naamsbekendheid krijgen, dan zul je dat voor langere tijd moeten doen. Dat kost geld. Voor zo'n ploeg lijkt me de lokale slager of supermarkt een logischer sponsor dan jij, hoewel die ploeg natuurlijk blij zal zijn met het geld.

Aan de andere kant: als jij die basketbalploeg een warm hart toedraagt en je bent er intensief bij betrokken, dan is het een ander verhaal. Dan kun je dit op de een of andere manier uitbouwen en voor je laten werken. Het hele traject lijkt me in ieder geval een uitstekend middel om bij de plaatselijke middenstand bekend te raken.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 juni 2008, 11:52
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Aanvulling:

Je vroeg ook hoe anderen omgaan met het maken van reclame.

Toen ik voor het eerst begon als freelancer keek ik allerlei kanten op om reclame te maken. Ik werd gebeld door bladen als reclameweek om maar een bladzijde bij hun te kopen en een aantal keren heb ik dat ook gedaan. Wat leverde het me op? Alleen meer telefoontjes van andere bladen of ik niet een advertentie bij ze wilden plaatsen. Tot zo ver mijn avontuur met het plaatsen van advertenties, want je begrijpt dat ik niet al mijn geld daarin wilde gooien.

Ik heb een website die niet alleen door de portfolio, maar hopelijk ook door het design van de website zelf laat zien wat mijn kwaliteiten zijn. Een jaar nadat ik begonnen was, had ik op die website een bezoekersaantal van zo'n 200 unieke bezoekers per dag. Voor een website van een illustrator is dat veel. Een gedeelte kwam dat omdat ik aan google ads deed, een gedeelte kwam dat rechtstreeks van zoekmachines. Maar wat voor bezoekers kreeg ik? Voornamelijk mensen die op zoek waren naar een plaatje. Vooral op de zoekwoorden "panter" en "vogelspin" kreeg ik veel hits. Je kunt je voorstellen dat ik daar niet blij mee was. Ik ben dus op een gegeven moment gestopt met google ads en ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mijn website rigoureus op de schop gegooid. Hij heeft nu een veel professioneler uitstraling en mijn bezoekersaantallen zijn gekelderd tot rond de 80 unieke bezoekers per dag. Ben ik daar nu rouwig om? Nee, niet echt. De bezoekers die ik krijg zijn veel meer wat ik graag zou willen: mensen van universiteiten, technologie gedreven bedrijven en (semi-)overheid.

Ook heb ik een weblog. Jammer genoeg kan ik op die statistieken niet goed zien waar de mensen vandaan komen, maar daar heb ik een redelijk vaste ploeg lezers.

Wat doe ik verder aan reclame? Ik heb het geluk dat een gedeelte van mijn werk al als reclame werkt en precies de doelgroep bereikt die ik wil bereiken.
Regelmatig teken ik namelijk voor het magazine De Ingenieur, het lijfblad voor alle WO en HBO ingenieurs van Nederland. Bij veel lezers blijk ik dan ook best wel bekend te zijn en regelmatig komt er via die kant werk op mij af. De Ingenieur is voor mij wel het meest belangrijke blad wat dat betreft, ook omdat ik het werk ervoor zo verschrikkelijk leuk vind.

En verder? Ik ga naar netwerkborrels (moet ik trouwens weer meer gaan doen, is een beetje ingezakt), geef lezingen en workshops en schrijf op forums. En, hoewel niet bij al die activiteiten, let ik goed op waar ik mijn aandacht op richt. Vind ik het prettig om er te zijn, levert het me als bedrijf wat op (en dan hoeft dat zeker niet meteen te zijn. Overigens levert het me ook wat op als ik anderen kan helpen, als je begrijpt wat ik bedoel) en zijn de mensen die er rondlopen ook de mensen tegen wie ik het wil vertellen?

Alles bij elkaar reclame genoeg dacht ik zo.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 juni 2008, 11:54
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Hoe ik het zie, los van het feit of je wel of niet tijd hebt voor nieuwe klussen en of je wel of niet adverteert op een plek waar potentiële opdrachtgevers rondlopen:

Sponsoren/goodwill tonen door niks te rekenen voor je diensten is iets waarmee je kan laten zien wie je bent en waar je hart ligt. Plaats bijvoorbeeld op je website een berichtje dat jij x sponsort, omdat bla, bla. Is good voor het imago van jou als ondernemer. Ik kan zo 1-2-3 niet in schatten of jou bedrijf/website geschikt is voor zo een insteek.

Zo ben ik momenteel in gesprek met een groep mensen die voor een bepaald project coördinatie nodig hebben. De werkzaamheden liggen helemaal in mijn straatje, het is alleen wel allemaal voor een goed doel, dus er is geen budget. Ik kan dit project op mijn website plaatsen: 'Arina Evenementenorganisatie zet zich in voor ...' Goed voor de beeldvorming en ik zou eventueel bedrijven kunnen benaderen om mijn uren te laten sponsoren. Kom ik toch ook weer met een goed verhaal over de drempel bij potentiële opdrachtgevers.

Je geeft aan dat je geen capaciteit hebt om nieuwe projecten aan te nemen (wat een luxe!). Dus als mensen n.a.v. deze sponsoractie contact met jou opnemen moet je 'nee' verkopen. Maar op deze manier ben je wel weer met nieuwe mensen in gesprek en misschien vragen ze je voor een project in de toekomst of vragen ze je een jaar later nogmaals voor een ander project.. Als je onderneming het kan hebben zou ik zeggen: doen!
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juni 2008, 19:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Ik herken het dilemma van Dennis wel. In het begin van mijn ondernemersbestaan heb ik 1 keer een mailing uit gedaan, met name om mijn netwerk te laten weten dat ik voor mezelf was begonnen. Buiten leuke en verraste reacties leverde dit toen direct 1 vaste klant op, leuke opsteker dus.
Sindsdien is het enige wat ik doe een website in de lucht houden en af en toe bij gelegenheid een visitekaartje uitdelen. Daarnaast adverteer ik 1 x per jaar in een blaadje voor ene goed doel. Het levert nooit klanten op maar wel een goed gevoel. Wat mij betreft is de belangrijkste vorm van promotie: goed werk leveren en dus tevreden klanten kweken.
Ook ik heb de luxe om nog geen moment zonder werk gezeten te hebben, integendeel. Ik realiseer me heel goed dat de luxe volgend jaar anders kan zijn. Echt nee verkopen doe ik daarom nooit. Wel kan het gebeuren dat een opdrachtgever wat langer moet wachten of wat water bij de wijn moet doen (iets minder uren dan gevraagd). Ik leg me maximaal op drie dagen per week bij mijn opdrachtgevers vast, de overige dagen/uren vul ik flexibel en meestal vanuit mijn eigen kantoor in. Dit laat voldoende ruimte om in noodgevallen wel even tijd te kunnen maken. Ik lenig dan eerst de ergste nood en maak afspraken voor een later tijdstip om minder dringende zaken voor ze aan te pakken. Tot nu toe werkt dit uitstekend maar ik ben dan ook niet te beroerd om werkweken van 80 uur te maken als het zo voorkomt.
De vraag is denk ik niet zozeer of je wel of niet aan naamsbekendheid / acquisitie moet doen maar meer: hoe organiseer je je opdrachten/werk zo dat je toch zoveel mogelijk tegemoet kunt komen aan (potentiele) opdrachtgevers? Ik denk namelijk dat dit een belangrijke uitbreiding van je netwerk is. Tevreden opdrachtgevers komen vaak weer bij je terug en vertellen het door aan anderen die zich vervolgens bij je melden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 juni 2008, 22:18
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

Wow mensen,
wat een reacties allemaal en ook zo uitgebreid.
Ik ga echt even goed nadenken of ik dit nu wel of niet wil doen en of ik dat dan bij die ene club wil doen waar ik nog niets mee heb, of dat ik iets uitzoek waar mijn hart ligt (hummm, zou ik bij Feyenoord een reclame bord krijgen voor €750??)

Wel heel interessant om te horen hoe jullie hier mee omgaan.
Dank jullie wel voor de reacties.

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 september 2008, 13:36
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Uitgaven en nut reclame maken

interessant topic wat mij ook weer wat inzichten heeft gegeven; met 750 euro kun je best wat doen en momenteel is mijn motto: hoe doelgerichter, hoe beter. Met 750 euro kun je bijvoorbeeld ook heel wat hits naar je website genereren...
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Even lekker onbeschaamd reclame maken: tekeningen van een kuiken! NowHow Marktplaats 11 14 november 2007 16:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon