|
27 oktober 2008, 14:52
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
|
|
Een aantal beginnersvragen
Hallo mensen, ben net voor mezelf begonnen (naast mijn vaste werk) en ik heb wat vragen over mijn administratie. Wat ik precies moet bijhouden en zo:
-Het is me niet duidelijk welke transacties ik precies in mijn kasboekje moet zetten. Alles wat met de zaak te maken heeft, of het nu van mijn privé of zakelijke rekening komt toch? Wat me brengt tot de volgende vraag:
- Als ik iets van mijn privérekening koop voor de zaak, hoe voer ik dat dan op in mijn kasboekje?
- Als ik van mijn zakelijke rekening iets koop voor prive gebruik, hoe voer ik dat dan op?
- Als ik van mijn privérekening geld wil storten (als investering of zo, niet echt met een doel) op mijn zakelijk rekening, hoe voer ik dat op?
- en nog een laatste over het belastingsgebeuren. ik betaal dus twee soorten belasting per kwartaal aan de BD toch? BTW en inkomstenbelasting.. dat btw gedoe snap ik wel denk ik, maar inkomstenbelasting.. ik snap heel dat princiep van "aftrekbaar van de netto winst" nog niet zo goed. Hoe bereken je dat uberhaupt? Kan iemand me dat uitleggen?
Sorry voor de vele vragen mensen, maar alvast bedankt voor jullie hulp!!
mvg Allard
moet je VAR verklaring leveren aan elke opdracht gever
|
28 oktober 2008, 07:14
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 3
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Moet je zoiets niet uitzoeken _voordat_ je voor jezelf begint?
|
28 oktober 2008, 10:08
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Ja missschien wel, maar goed is niet anders nu..
|
28 oktober 2008, 10:10
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allard88
Hallo mensen, ben net voor mezelf begonnen (naast mijn vaste werk) en ik heb wat vragen over mijn administratie. Wat ik precies moet bijhouden en zo:
-Het is me niet duidelijk welke transacties ik precies in mijn kasboekje moet zetten. Alles wat met de zaak te maken heeft, of het nu van mijn privé of zakelijke rekening komt toch? Wat me brengt tot de volgende vraag:
|
Alles wat met de zaak te maken hebt kun je zakelijk betalen en evt. de BTW voor aftrekken (daar zitten een paar haken en ogen aan, bv met betrekking tot eten).
Citaat:
- Als ik iets van mijn privérekening koop voor de zaak, hoe voer ik dat dan op in mijn kasboekje?
|
Dan betaal je jezelf dat terug via je zakelijke rekening en geef je aan waar het om ging. Het bonnetje bewaar je voor in je zakelijke administratie.
Citaat:
- Als ik van mijn zakelijke rekening iets koop voor prive gebruik, hoe voer ik dat dan op?
|
Het mooiste is als je dat gewoon weer andersom terugbetaalt, dus van privé naar zakelijk, maar kan dat niet, dan telt het geld als een privéopname. Die voer je op en daar betaal je belasting over.
Citaat:
- Als ik van mijn privérekening geld wil storten (als investering of zo, niet echt met een doel) op mijn zakelijk rekening, hoe voer ik dat op?
|
Inleg privé/privé storting
Citaat:
- en nog een laatste over het belastingsgebeuren. ik betaal dus twee soorten belasting per kwartaal aan de BD toch? BTW en inkomstenbelasting.. dat btw gedoe snap ik wel denk ik, maar inkomstenbelasting.. ik snap heel dat princiep van "aftrekbaar van de netto winst" nog niet zo goed. Hoe bereken je dat uberhaupt? Kan iemand me dat uitleggen?
|
Je vraag snap ik niet helemaal, maar waar het op neer komt is dat je omzet hebt (alles wat je binnengehaald hebt) en kosten (alles wat eruit gegaan is). Trek deze twee posten van elkaar af en je hebt je winst. Over die winst betaal je belasting. Door middel van bijvoorbeeld startersaftrek kun je die winst verlagen, waardoor je minder belasting betaalt.
Citaat:
moet je VAR verklaring leveren aan elke opdracht gever
|
Moet niet, ik doe het zelf alleen als de opdrachtgever erom vraagt. In sommige gevallen werken opdrachtgevers alleen met freelancers met bijvoorbeeld een VAR WUO verklaring.
|
28 oktober 2008, 16:51
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Dankje voor je antwoord het is nu wat duidelijker..echter:
- Ik heb nu per ongeluk een aantal prive rekeningen (huur, gas en licht etc) betaald met mijn zakelijke rekening.. Nu heb ik het totaal bedrag inmiddels terug gestord van mijn prive naar zakelijke rekening omdat het niet de bedoeling was. Ik weet niet precies hoe ik dit moet opvoeren..moet ik dit ook allemaal gaan uitsplitsen met BTW enz? En wat zet ik neer bij de omschrijving? Volstaat Prive betaling of moet het specifiek? En bij die terugboeking, kan ik dan gewoon zeggen terugboeking of iets dergelijks? En bij die terugboeking is geen sprake van BTW gedoe toch?
- Als BTW niet van toepassing is op een bedrag, bijvoorbeeld bij een storting van prive naar zakelijk, voer je dit dan op als bedrag exc BTW? (omdat dat er niet is?)
- Je zegt dat als ik iets prive koop van mijn zakelijke rekening, ik dit niet kan terugstorten maar dat ik het moet opvoeren en er belasting over moet betalen. Dus ik voer het op als een uitgave ..het maakt dus niet uit of het voor prive gebruik is? En wat voor omschrijving geef je zoiets? Priveuitgave of zo..?
thanks weer!
|
28 oktober 2008, 17:01
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allard88
Dankje voor je antwoord het is nu wat duidelijker..echter:
- Ik heb nu per ongeluk een aantal prive rekeningen (huur, gas en licht etc) betaald met mijn zakelijke rekening.. Nu heb ik het totaal bedrag inmiddels terug gestord van mijn prive naar zakelijke rekening omdat het niet de bedoeling was. Ik weet niet precies hoe ik dit moet opvoeren..moet ik dit ook allemaal gaan uitsplitsen met BTW enz? En wat zet ik neer bij de omschrijving? Volstaat Prive betaling of moet het specifiek? En bij die terugboeking, kan ik dan gewoon zeggen terugboeking of iets dergelijks? En bij die terugboeking is geen sprake van BTW gedoe toch?
- Als BTW niet van toepassing is op een bedrag, bijvoorbeeld bij een storting van prive naar zakelijk, voer je dit dan op als bedrag exc BTW? (omdat dat er niet is?)
- Je zegt dat als ik iets prive koop van mijn zakelijke rekening, ik dit niet kan terugstorten maar dat ik het moet opvoeren en er belasting over moet betalen. Dus ik voer het op als een uitgave ..het maakt dus niet uit of het voor prive gebruik is? En wat voor omschrijving geef je zoiets? Priveuitgave of zo..?
thanks weer!
|
Ik denk dat je het moeilijker maakt dan het is. Stel je voor: je gaat naar de supermarkt en komt er bij het betalen achter dat je alleen het pasje van je moeder mee hebt genomen. Dan betaal je daarmee, stort je het geld terug naar je moeder en bewaar je zelf het bonnetje, jij hebt uiteindelijk namelijk de kosten gemaakt.
Als je een eenmanszaak hebt gaat het weinig anders. Voor je punt over de rekeningen: het beste was geweest als je de rekeningen per stuk terug had overgemaakt met de vermelding b.v. 'Factuur 2008521 - MacWareHouse, prive voorgeschoten'. Vervolgens boek je ze in je administratie zoals je normaal zou doen, dus als het inventaris was, boek je het bij inventaris, enz.
Als er geen BTW op iets zit, dan valt dat in het 0% BTW tarief. Ik heb in mijn boekhoudprogramma daar een aparte categorie voor. Als je je boekhouding bv in Excel doet, dan doe je er goed aan om die categorie (samen met 19% en 6%) ook aan te maken, om het overzicht te houden.
Van Zakelijk naar Privé begrijp je me verkeerd of was ik niet duidelijk genoeg: als jij iets zakelijk betaalt dat eigenlijk privé bedoeld is, dan betaal je dit van je privé rekening terug naar je zakelijke rekening. Als je dat geld privé niet hebt, dan kun je het later overmaken, OF je kunt het boeken als privé opname (ik noem het ook zo dan). Dat zijn geen zakelijke kosten, dus daarom moet je er gewoon het normale tarief belasting over betalen.
|
28 oktober 2008, 17:53
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Argh ik heb alles in 1 keer teruggestort, stom zeg. Is dit heel erg of kan ik dit nog op een of andere manier aanpassen?
en ja. ik maak altijd alles moeilijker dan het is haha.. kan er niets aan doen..thanks weer Adine
|
28 oktober 2008, 17:55
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allard88
Argh ik heb alles in 1 keer teruggestort, stom zeg. Is dit heel erg of kan ik dit nog op een of andere manier aanpassen?
en ja. ik maak altijd alles moeilijker dan het is haha.. kan er niets aan doen..thanks weer Adine
|
Maak voor die boeking gewoon even apart een briefje met daarop een lijstje van de facturen die deel uitmaken van het totaalbedrag, niet daar de facturen achter en stop dat als één pakket in je boekhouding.
|
29 oktober 2008, 10:55
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Dat wordt misschien lastig, want ik heb daar geen facturen van. Een is de huur die ik automatisch betaal (geen factuur ervan dus) en over die anderen.. Ik woon in een studenten huis dus verdelen we de factuur met zijn 5en en boeken dat naar een gezamelijke rekening waar het afgaat. Dus ik geen factuur van dat specifieke bedrag.. Hoe kan ik dit oplossen dan?
thanks!
|
29 oktober 2008, 11:03
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Een aantal beginnersvragen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allard88
Dat wordt misschien lastig, want ik heb daar geen facturen van. Een is de huur die ik automatisch betaal (geen factuur ervan dus) en over die anderen.. Ik woon in een studenten huis dus verdelen we de factuur met zijn 5en en boeken dat naar een gezamelijke rekening waar het afgaat. Dus ik geen factuur van dat specifieke bedrag.. Hoe kan ik dit oplossen dan?
thanks!
|
Als je daar woont, gaat het dan wel om ZAKELIJKE ruimte en dus ZAKELIJKE kosten?
|
|