Re: tekstschrijvers; betalen per woord?
Hallo Bo,
Zelf hanteer ik een 'mix' van mogelijke manieren om een prijs af te spreken. Want dat laatste, afspreken, daar gaat het mij (en de klant) om.
Standaard ga ik wel uit van een aantal woorden, en de tarieven daarvan lopen uiteraard weer uiteen, afhankelijk van het soort tekst, web, brochure, persbericht etc.
In de meeste gevallen is dit een richtlijn voor de klant op welke prijs hij ongeveer kan gaan rekenen, want veel klanten hebben werkelijk geen flauw idee van de totale kosten. Komt het tot een offerte op maat, en dan met name bij grotere teksten, dan schat ik voor mezelf hoeveel tijd ik aan de totale tekst kwijt zal zijn, en maak een 'controleberekening' op basis van mijn uurtarief. Je kunt je voorstellen dat de voorbereiding voor een bepaalde tekst (bijvoorbeeld een heel technisch verhaal waar ik me vooraf eerst in moet verdiepen) meeweegt. Voorbeeld: een uur surfen op internet om te snappen waarover het gaat voor een tekstje van 350 woorden weegt naar verhouding zwaarder dan voor een tekst van 5.000 woorden.
Ofwel, hoe langer de tekst, des te meer het mogelijk is om met de prijs te 'spelen'. Ik wijs potentiële klanten er op voorhand op dat een 'offerte op maat' voor hen meestal gunstiger uitpakt dan alleen maar een optelsom van de standaardtarieven.
Het blijft (voor mij althans) dus voortdurend passen, meten en een beetje 'aftasten'. Na verloop van tijd ga je er zelfs de lol van inzien; dat heet 'ondernemen'.
Succes!