|
27 april 2009, 14:12
|
Juniorlid
|
|
|
|
Aftrek studiekosten
Hoi,
Ik lees dat studiekosten die verband houden met je werk volledig aftrekbaar zijn, (ik ben vormgeefster en wil o.a. een vervolgcursus Illustrator doen zodat ik dat wat beter onder de knie krijg) maar volgens de belastingdienst pas vanaf een drempel van € 500,-. Zou je anders de studiekosten ook als bedrijfskosten op kunnen voeren waardoor ze wel volledig aftrekbaar zijn?
|
27 april 2009, 16:12
|
|
Seniorlid
|
|
|
|
Re: Aftrek studiekosten
Citaat:
Zou je anders de studiekosten ook als bedrijfskosten op kunnen voeren waardoor ze wel volledig aftrekbaar zijn?
|
Ja hoor Dolinda, je kunt dit gewoon voor 100% als bedrijfskosten opvoeren.
27 april 2009, 16:22
|
Juniorlid
|
|
|
|
Ok, dank je!
|
14 mei 2009, 22:48
|
Lid
|
|
|
|
Dag,
nog even een aanvullende vraag: Kan een opleiding ook als investering worden aangemerkt en afgeschreven over meerdere jaren?
Zo ja, dan zou ik deze kosten toch ook kunnen gebruiken voor de kleinschaligheidsaftrek (aangezien ik daar gebruik van kan maken)?
Groeten,
Edo
|
15 mei 2009, 09:07
|
|
Seniorlid
|
|
|
|
Dag Edo, je kunt scholing niet als investering zien en daarom ook niet meenemen in de investeringsaftrek. Wel ben je verplicht om kosten te nemen/boeken in het jaar dat het betreft. Heb je een studie die voor de helft in het volgend jaar valt moet je dus 50% in de lasten van volgend jaar nemen (over kleine bedragen zal de fiscus niet moeilijk doen).
23 december 2009, 13:20
|
Lid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene_S
Ja hoor Dolinda, je kunt dit gewoon voor 100% als bedrijfskosten opvoeren.
|
Beste Rene,
Ik weet dat dit een oud topic is, maar heb hier een vervolgvraag op. Als ik een vaste baan heb en daarnaast bijverdiensten heb als freelancer, kan ik dan ook de studiekosten als bedrijfskosten opvoeren zodat ik niet met de drempel te maken heb? Of is dat alleen mogelijk als je voor de belastingdienst ondernemer bent?
Alvast bedankt.
Vr. groet,
Ruben.
|
24 december 2009, 14:44
|
|
Seniorlid
|
|
|
|
Hallo Ruben,
Dat kan wel, maar alleen als de studiekosten te maken hebben met jouw werk als freelancer!
|
24 december 2009, 15:10
|
Lid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes
Hallo Ruben,
Dat kan wel, maar alleen als de studiekosten te maken hebben met jouw werk als freelancer!
|
Hallo Kroes,
Ze hebben wel te maken met mijn werk als freelancer, maar het is niet zo dat ik zonder die studie mijn freelancewerkzaamheden niet uit kan voeren. Mijn studie zorgt er wel voor dat ik wellicht meer klussen uit zou kunnen voeren. Grijs gebied dus denk ik?
Vr. groet,
Ruben.
|
24 december 2009, 16:04
|
|
Seniorlid
|
|
|
|
Ik zou het dan opvoeren als kosten. Als je me meer informatie geeft over jouw werk als freelancer en de studie kan ik wellicht duidelijker oordeel geven.
|
24 december 2009, 16:15
|
Lid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes
Ik zou het dan opvoeren als kosten. Als je me meer informatie geeft over jouw werk als freelancer en de studie kan ik wellicht duidelijker oordeel geven.
|
Hallo Kroes,
Mijn freelance activiteiten omvatten het ontwikkelen van software (ongeveer dezelfde activiteiten als voor mijn fulltime baan voor mijn werkgever). Mijn studie is WO Technische Informatica, dus het houdt eigenlijk met beiden verbandt.
Vr. groet,
Ruben.
|
|