Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juni 2011, 19:49
deedees deedees is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2011
Berichten: 17
Standaard Klant werkt met payroll

Hallo,


Mijn eventuele toekomstige klant werkt met pay roll. Het gaat om lesgeven als klus.

Nu ben ik freelancer/zzp-er.

Het lijkt my dat ik voor hetzelfde x bedrag per uur een factuur kan sturen.
Maar ik denk ook: zou ik meer kunnen vragen omdat ze geen kosten hebben voor het payroll bedrijf? Of houdt zo'n pay roll bedrijf een fee in van je bruto x bedrag?

Stel dat je dat niet willen, kan ik ook mijn factuur naar zo'n pay roll bedrijf sturen?

Ik ga hier zelf nog niet direct over beginnen. Pas als het definitief is en ik mijn research heb gedaan.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juni 2011, 22:20
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2011
Berichten: 15
Standaard

Payroll is een soort uitzend, meestal rond 1,80 x bruto via payrollbedrijf in rekening gebracht bij het bedrijf. Zij nemen alle risico's en belastingen op zich. Personeel wordt vaak aangeboden door degene die inhuurt, dus geen werving & selectie, enz. daarom voordeliger.

Dragen zij belastingpremies niet af, kan inhuurder wel aansprakelijk worden gesteld voor de belastingen dacht ik. ziekterisico is niet echt aanwezig i.v.m. tijdelijke contracten.

Tot daar kan ik je helpen.

Groetjes,
Roland
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 juni 2011, 22:28
deedees deedees is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2011
Berichten: 17
Standaard

Dank Roland.

Naar mijn idee is pay roll handig als je geen zzp-er bent. Acteurs doen dat vaak.

In mijn geval ben ik zzp-er met een VAR WUO. Dus pay roll is overbodig in mijn geval.

De werving doet de opdrachtgever in dit geval. Niet het pay roll bedrijf.

Dus, stel dat opdrachtgever 25 per uur ex btw rekent als je via pay roll werkt, dan zou ik dus, zonder pay roll, als ik de factuur aan de klant stuur, zoals jij zegt:
25 x1,80 = 45 per uur kunnen factureren ex btw?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 juni 2011, 22:48
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2011
Berichten: 15
Standaard

Dat bedoelde ik dus, opdrachtgever zoekt zijn eigen personeel en biedt deze aan.
Stel jij krijgt een uurloon van €.25,00, dan biedt je opdrachtgever jouw als personeel aan aan het payrollbedrijf tegen tarief x 1,80.
Opdrachtgever krijgt dan een faktuur van 25,-x1,80 = €.45,00 excl.btw.
Opdrachtgever zou anders belasting moeten afdragen, dat zijn nu inhuur diensten derden dus kosten. btw is te vorderen.

Dus als je 45,00 per uur in je opdrachtprijs zou vragen ben je waarschijnlijk even duur als payroll, als ze uurtarief x 2 vragen, dan zeker.


Groetjes,
Roland
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juni 2011, 23:56
deedees deedees is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2011
Berichten: 17
Standaard

Bedankt.

Goh, ik dacht altijd dat ze van die €25 nog belasting en de kosten voor jhet payrol bedrijf moesten innen.

Maar vaak heb je ook dat studenten bij zo'n uitzendburo werken voor 10. en dan wordt het voor die klant dus 20. Dus die 1,80 of 2,0 klopt wel.

wel goed te weten dit.

nu nog die klant ervan te overtuigen dat het niks uitmaakt voor hen. (maar voor mij wel!)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juni 2011, 09:40
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2011
Berichten: 15
Standaard

Het kan wel degelijk uitmaken voor de klant (je opdrachtgever)
In jouw VAR WUO zijn je werkzaamheden opdracht duidelijk omschreven als winst uit onderneming en welke activiteiten dus aansprakelijkheid premies belasting, e.d. uitsluiten.

In principe is payroll een "doorgeefluik"constructie, als het payrollbedrijf zijn afdrachten niet doet, kan de belastingdienst bij je werkgever aankloppen.
Dit heb ik ooit eens bedrijfsmatig meegekregen, wellicht dat iemand anders hier meer duidelijkheid over kan geven ?

Dit zou dan een direct toewijsbaar risico voor je opdrachtgever zijn, met jou als voordelige optie. Zou je uit kunnen zoeken als sterk argument om het anders te doen.

Groetjes,
Roland
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
payrolling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klant na betaling met Paypal redirecten met parameters om e-book toe te sturen? Christophe28 ICT 6 5 maart 2012 21:30
Via communicatiebureau werken met klant? hannahzb Omgaan met opdrachtgevers 4 6 februari 2009 15:06
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen? Elena Administratie 5 9 januari 2009 17:04
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon