Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 januari 2009, 13:04
Elena's schermafbeelding
Elena Elena is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 juni 2007
Berichten: 4
Standaard Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen?

Hallo iedereen,

Even een boekhoudkundige vraag.

Er is een klant van ons waartegen wij een procedure zijn gestart omdat ie niet betaalde. Er is een vonnis, maar de klant is al failliet ondertussen. Belastingdienst en personeel komt nu eerst....

Wat kunnen wij het beste doen met de openstaande facturen die duidelijk dus niet meer betaald gaan worden?

Is een creditnota (die we dan uiteraard alleen in onze boekhouding doen en niet naar die betreffende klant sturen) het beste, of zijn er andere manieren om het 'weg' te boeken.
Wij hebben de BTW al wel er van afgedragen.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven,
alvast bedankt.

Elena
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 januari 2009, 15:53
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen?

De BTW kun je als het goed is terugvragen, omdat je die uiteindelijk niet ontvangen hebt. Een creditnota lijkt me dan inderdaad de beste oplossing, misschien ook even met aantekening van de reden. Credit idd niet naar de klant sturen!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 januari 2009, 14:08
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen?

Technisch gezien is een creditnota niet toegestaan, bij controle zou de inspecteur dit kunnen afwijzen en krijg je de BTW niet terug.
Officieel moet je dit in de BTW aangifte opgeven zie hiervoor het formulier
succes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 januari 2009, 12:21
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen?

Beste Elena,


v.w.b. de BTW staat een en ander hier: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...4/ob04-43.html

Het aannemelijk maken is zeker van belang, en kan vaak alleen m.b.v. een brief van de curator.

Houdt er ook rekening mee dat je het verzoek tijdig indient, want als de BD een reden kan vinden om het verzoek af te wijzen, zullen ze het niet laten.

mvg

Werner
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 januari 2009, 15:45
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen?

Geen creditnota!
Deze factuur moet uiteindelijk weggeboekt worden op een grootboekrekening 'oninbare vorderingen' of iets dergelijks. En inderdaad kan je de BTW dan nog terugvragen.
Succes!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 januari 2009, 17:04
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Klant failliet gegaan, wat te doen met facturen?

Toch contact opnemen met de curator en je vordering indienen, inclusief rente en de kosten die je moet maken of hebt gemaakt voor het incassotraject. Misschien krijg je niet alles, maar het is altijd mogelijk dat je een deel terugkrijgt. Bovendien heb je bij een afwijzing of vermindering de brief van de curator die je als bewijsstuk bij je administratie kunt voegen. Zo kun je hard maken dat je je best hebt gedaan.
__________________
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
November begonnen; wat te doen met starters- en zelfstandigenaftrek cleverway Belasting 5 7 december 2008 13:17
Gezocht: ervaringsverhalen van freelancers die failliet zijn gegaan Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 16 september 2008 22:05
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 10:46
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon