|
21 juni 2011, 19:49
|
Lid
|
|
|
|
Klant werkt met payroll
Hallo,
Mijn eventuele toekomstige klant werkt met pay roll. Het gaat om lesgeven als klus.
Nu ben ik freelancer/zzp-er.
Het lijkt my dat ik voor hetzelfde x bedrag per uur een factuur kan sturen.
Maar ik denk ook: zou ik meer kunnen vragen omdat ze geen kosten hebben voor het payroll bedrijf? Of houdt zo'n pay roll bedrijf een fee in van je bruto x bedrag?
Stel dat je dat niet willen, kan ik ook mijn factuur naar zo'n pay roll bedrijf sturen?
Ik ga hier zelf nog niet direct over beginnen. Pas als het definitief is en ik mijn research heb gedaan.
|
21 juni 2011, 22:20
|
Lid
|
|
|
|
Payroll is een soort uitzend, meestal rond 1,80 x bruto via payrollbedrijf in rekening gebracht bij het bedrijf. Zij nemen alle risico's en belastingen op zich. Personeel wordt vaak aangeboden door degene die inhuurt, dus geen werving & selectie, enz. daarom voordeliger.
Dragen zij belastingpremies niet af, kan inhuurder wel aansprakelijk worden gesteld voor de belastingen dacht ik. ziekterisico is niet echt aanwezig i.v.m. tijdelijke contracten.
Tot daar kan ik je helpen.
Groetjes,
Roland
|
21 juni 2011, 22:28
|
Lid
|
|
|
|
Dank Roland.
Naar mijn idee is pay roll handig als je geen zzp-er bent. Acteurs doen dat vaak.
In mijn geval ben ik zzp-er met een VAR WUO. Dus pay roll is overbodig in mijn geval.
De werving doet de opdrachtgever in dit geval. Niet het pay roll bedrijf.
Dus, stel dat opdrachtgever 25 per uur ex btw rekent als je via pay roll werkt, dan zou ik dus, zonder pay roll, als ik de factuur aan de klant stuur, zoals jij zegt:
25 x1,80 = 45 per uur kunnen factureren ex btw?
|
21 juni 2011, 22:48
|
Lid
|
|
|
|
Dat bedoelde ik dus, opdrachtgever zoekt zijn eigen personeel en biedt deze aan.
Stel jij krijgt een uurloon van €.25,00, dan biedt je opdrachtgever jouw als personeel aan aan het payrollbedrijf tegen tarief x 1,80.
Opdrachtgever krijgt dan een faktuur van 25,-x1,80 = €.45,00 excl.btw.
Opdrachtgever zou anders belasting moeten afdragen, dat zijn nu inhuur diensten derden dus kosten. btw is te vorderen.
Dus als je 45,00 per uur in je opdrachtprijs zou vragen ben je waarschijnlijk even duur als payroll, als ze uurtarief x 2 vragen, dan zeker.
Groetjes,
Roland
|
21 juni 2011, 23:56
|
Lid
|
|
|
|
Bedankt.
Goh, ik dacht altijd dat ze van die €25 nog belasting en de kosten voor jhet payrol bedrijf moesten innen.
Maar vaak heb je ook dat studenten bij zo'n uitzendburo werken voor 10. en dan wordt het voor die klant dus 20. Dus die 1,80 of 2,0 klopt wel.
wel goed te weten dit.
nu nog die klant ervan te overtuigen dat het niks uitmaakt voor hen. (maar voor mij wel!)
|
22 juni 2011, 09:40
|
Lid
|
|
|
|
Het kan wel degelijk uitmaken voor de klant (je opdrachtgever)
In jouw VAR WUO zijn je werkzaamheden opdracht duidelijk omschreven als winst uit onderneming en welke activiteiten dus aansprakelijkheid premies belasting, e.d. uitsluiten.
In principe is payroll een "doorgeefluik"constructie, als het payrollbedrijf zijn afdrachten niet doet, kan de belastingdienst bij je werkgever aankloppen.
Dit heb ik ooit eens bedrijfsmatig meegekregen, wellicht dat iemand anders hier meer duidelijkheid over kan geven ?
Dit zou dan een direct toewijsbaar risico voor je opdrachtgever zijn, met jou als voordelige optie. Zou je uit kunnen zoeken als sterk argument om het anders te doen.
Groetjes,
Roland
|
|