Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 mei 2008, 23:19
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Incasso & trage klant

Beste forumleden,

Ik zit met het volgende probleempje...

Ik heb een tijdje terug een website voor iemand gemaakt. De klant had een 'deadline' en die heb ik netjes gehaald. Ik heb de website vervolgens als preview op mijn server geplaatst, zodat de klant de site kan vullen met content en eventuele kleine opmerkingen/wijzigingen kan aangeven.

Het probleem is nu dat de klant niet veel van zich laat horen. Het komt er op neer dat er nu weinig tijd is en hij geeft letterlijk aan dat ik me geen zorgen moet maken en dat het wel een keer gebeurt. Ook heb ik hem al 2 maanden geleden mijn factuur gestuurd. En deze is nog niet betaald!

Ik ben niet van plan om nog voor deze klant te werken. Is het mogelijk om betaling middels incasso af te dwingen? Is dit gebruikelijk en in hoeverre 'win ik de zaak', mocht het zo ver komen.

Aantal zaken:
1.) Ik heb geen overeenkomst, maar wel genoeg e-mails en akkoord via email.
2.) De site is nog niet 'in hun bezit', maar werkzaamheden zijn wel gedaan.
3.) Ze hebben bij aanvang 30% betaald.

Is het gebruikelijk om in deze situatie een incasso bureau in te schakelen? Ik heb meerdere malen mijn factuur verstuurd en hierop wordt geen antwoord gegeven.

Alvast bedankt!
Adriaan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 mei 2008, 02:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: incasso & trage klant

Je kunt grofweg drie fasen onderscheiden:
  1. Factuur, herinnering, mailtje, telefoontje etc. (informeel)
  2. Juridische sommatie
  3. Uit handen geven aan de gerechtsdeurwaarder
Als je vindt dat je op een gegeven moment genoeg tijd hebt besteed in fase 1, dan ga je over tot fase 2 en stuur je een formele sommatie.

Als ze daarop niet betalen, dan geef je de incasso uit handen aan de gerechtsdeurwaarder.

Een incassobureau heb je net zo hard nodig als een glazenwasser om de ramen te lappen (ik bedoel, die brieven sturen kun je ook zelf).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 mei 2008, 05:03
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Incasso & trage klant

Precies wat ik wilde horen! Ben benieuwd of het effect heeft. Moet wel toegeven dat een dergelijke situatie wel nieuw is en ik me afvraag of ik niet te snel mijn 'lance' gebruik. Maar stap 1 is ruimschoots voldaan...dus kan ie hem krijgen...precies waar ie hem hebben wil!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 mei 2008, 12:46
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Incasso & trage klant

kijk ook even naar je definities van bv "site", ik neem aan dat dat alle design + programmatuur (statisch & dynamisch ) is?

heeft de klant al bronbestanden van je ontvangen? ( ik zou die zeker pas sturen nadat alles is voldaan )
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 mei 2008, 10:48
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Incasso & trage klant

Beste Adriaan,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb Bekijk bericht
Ik heb de website vervolgens als preview op mijn server geplaatst, zodat de klant de site kan vullen met content en eventuele kleine opmerkingen/wijzigingen kan aangeven.
Staat die website daar nog steeds? Zo ja, gelijk weghalen, lijkt me.

Ik ben zelf momenteel in onderhandeling met een moeilijke betaler. In eerste instantie kreeg ook ik geen enkele respons op mijn factuur, mijn herinnering, telefoontjes, e-mails. Totdat ik een brief stuurde (per gewone post en per mail, niet eens aangetekend) waarin ik een betalingsregeling voorstelde, met data (deadlines) èn de naam en toenaam van het incassobureau dat bij overschrijding van deadlines en/of uitblijven van een schriftelijke acceptatie van de regeling de vordering zou overnemen. Uitermate specifiek dus. Nog geen tien minuten na het versturen van het mailtje ging de telefoon!

We hebben nu dus een betalingsregeling, maar als 'ie die niet netjes nakomt, gaat de vordering alsnog de deur uit.

Succes en groetjes,
Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 mei 2008, 13:03
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Staat die website daar nog steeds? Zo ja, gelijk weghalen, lijkt me.
Ja, deze staat op mijn server. In het ergste geval kunnen ze de frontend (HTML/CSS) downloaden, maar het belangrijkste is de server-side code, en deze kunnen ze simpelweg niet downloaden. Ze hebben al 30% betaald en dat dekt de frontend wel...maar denk niet eens dat ze weten hoe dit moet

Ik ga straks die brief maar eens versturen. Wel vraag ik me af of ik niet te snel dreig met incasse enzo. Maar 3x is volgens mij wel voldoende, toch?

1.) Factuur per post
2.) Mail met factuur, ter herinnering
3.) Mail waarin ik aangeef dat ik me toch wel een beetje zorgen begin te maken.

Enige reactie die ik op bovenstaande kreeg...

(09-05-2008)
"Ik weet het , zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn. Maar zo gaat het al 2 jaar en ik maak me daar al geen zorgen meer over. Moet jij dus ook zeker niet doen! Afgelopen weken waren ze om de beurt met vakantie, deze week is iedereen weer terug. Tot dinsdag ben ik erg druk met een ander project, daarna zal ik weer eens bij aankloppen."

Dus als ik me geen zorgen hoef te maken, dan kunnen ze me ook betalen? Of zie ik dit verkeerd?

groet,
Adriaan
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 mei 2008, 13:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Incasso & trage klant

Een herinnering per post is gebruikelijk.

Verder zou ik geen andere dingen doen (zeggen dat je je zorgen maakt, dreigen met weghalen e.d.), maar na het verstrijken van de herinneringstermijn gewoon de sommatie sturen.

Dat wil zeggen, als je vindt dat je nu wel genoeg informeel hebt aangedrongen en over wilt gaan tot dwangmaatregelen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 mei 2008, 14:28
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Incasso & trage klant

Hoi Adriaan,

Wat ik in jouw rijtje mis, is telefonisch contact: een persoonlijk(er) contact is toch wat meer confronterend, waardoor je over het algemeen meer informatie boven tafel krijgt dan via de door jou genoemde andere wegen. Het is ook een mogelijkheid om gelijk harde afspraken te kunnen maken, die je dan schriftelijk kunt bevestigen. Dit is overigens ook nog een (vrij) kosteloze stap.

Mijn "volgorde" is dus: factuur, "blond" telefoontje om te informeren waarom de factuur nog niet betaald is en wanneer ik de betaling dan wèl tegemoet kan zien, herinnering (eventueel voorafgegaan door een mailtje met de vraag waarom de toezegging niet is nagekomen), sommatie (die je overigens ook al kunt uitbesteden), overdracht van de vordering.

Wat een kul-argument trouwens: "je hoeft je geen zorgen te maken".
Het heeft helemaal niks te maken met zorgen maken, het heeft te maken met fatsoenlijk zaken doen en daar is in dit geval geen sprake van!
Het hele antwoord straalt m.i. uit dat men je daar niet (volledig) serieus neemt èn dat je geen contact hebt kunnen leggen met iemand die daadwerkelijk over betalingen gaat.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 mei 2008, 03:10
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Incasso & trage klant

Overigens kan je uiteraard ook even ter sprake stellen dat de wetsgeldige rente die verschuldigt is bij het te laat betalen van een factuur in rekening wordt gebracht.

Je kan 'vriendelijk' aangeven dat op dit moment de administratie kosten nog niet aan bod komen en je ze nog een week geeft om de factuur te voldoen.

Het lijkt erop dat ze jou ingehuurd hebben om een website te maken voor een eindklant van hun, dat de tussenpersoon in dit verhaal geen geld heeft mogen ontvangen is uiteraard geen reden dat jij jouw geld niet ontvangt.

Inderdaad zoals aangegeven wordt een 'vriendelijke' belletje dat je het absoluut niet netjes vindt hoe er met deze zaak om wordt gegaan en dat afspraken afspraken zijn, jij hebt je tenslotte ook aan je deadline gehouden toch .

Soms moet je dan maar even wat confrontatie opzoeken, de 1e keer zal dit zeker lastig zijn, maar laat je niet uit het veld slaan. Jij hebt gewoon recht op jouw geld... tenslotte betaal jij bij de supermarkt toch ook je boodschappen gelijk en niet na 3 maanden? .

Succes !
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 mei 2008, 11:19
aNHa's schermafbeelding
aNHa aNHa is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 86
Standaard Re: Incasso & trage klant

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82 Bekijk bericht

Het lijkt erop dat ze jou ingehuurd hebben om een website te maken voor een eindklant van hun, dat de tussenpersoon in dit verhaal geen geld heeft mogen ontvangen is uiteraard geen reden dat jij jouw geld niet ontvangt.
Ik zit op dit moment in hetzelfde "schuitje" en kreeg ook het argument te horen dat zodra ze het geld ontvangen hadden mij gelijk zouden betalen.
Dat is natuurlijk een argument wat van geen klanten klopt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferry82 Bekijk bericht
Inderdaad zoals aangegeven wordt een 'vriendelijke' belletje dat je het absoluut niet netjes vindt hoe er met deze zaak om wordt gegaan en dat afspraken afspraken zijn, jij hebt je tenslotte ook aan je deadline gehouden toch .
Dat vind ik op dit moment dus ook het frustrerende, ik heb mijn best gedaan om het project voor de deadline op te leveren, dat is gelukt en iedereen was dik tevreden. En nou moet ik om mijn geld gaan bedelen, want zo voelt het

Ik wil nog een betalingsregeling voorstellen, maar als daar ook niet op ingegaan wordt zal ik voor het eerst over moeten gaan tot formele sommatie. Dat zal ik vast nog wel vaker mee gaan maken, maar ik vind dit toch wel de mindere kant van het ondernemen. Het kost mij kostbare tijd en energie, maar ja dat hoort er waarschijnlijk bij
__________________
Web-effect
Joomla! websites en trainingen
www.web-effect.nl
Twitter LinkedIn
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag, incasso

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 14:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon