Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis
Ik dacht alleen dat je voor van die fondsen ook altijd weer veel moest betalen
|
Die fondsen houden inderdaad een beheervergoeding in. En er zijn slechte fondsen, die deelnemen in andere fondsen waardoor de beheervergoedingen cummuleren.
Daarnaast kun je te maken hebben met transactiekosten bij inleggen en opnemen, maar bij pensioenbeleggingen (die je normaliter niet tussentijds opneemt) vallen die in het niet bij het rendement.
Citaat:
Is er nog een bedrijf oid wat aan te raden is, om zo'n fonds op te zetten?
|
Als je er geen verstand van hebt zou ik niet zo'n fonds opzetten, maar aandelen kopen in bestaande fondsen
En zelfs bij fondsen die op zichzelf al aandelen mixen, is het verstandig je geld over een aantal fondsen te verdelen. Een goed beeld van de langetermijnprestatie van een fonds dat goed bekend staat vind je op de site van
Fortis OBAM. Op lange termijn 10,9% per jaar, maar als je de pecht had om vlak voor de piek in 2000 met veel geld in te stappen, dan was je een laar jater 50% armer
en duurde het jaren voor je geld zijn waarde terughad. Dit risico kun je mitigeren (dat woord heb ik altijd al eens willen gebruiken) door gespreid in te stappen (een paar honderd euro per maand i.p.v. je hele spaargeld in één keer) en door er voor de lange termijn in te gaan, zodat je zo'n periode van waardedaling tot herstel kunt overbruggen.
Via je bank kun je waarschijnlijk uit een heleboel fondsen kiezen, met verschillende risicoprofielen, rendementsverwachtingen etc. Het lijkt me altijd verstandig een deel van je geld als spaargeld en/of in veilige fondsen te houden, zodat je het kunt aanspreken als je het plotseling nodig hebt. De rest kun je dan voor de lange termijn wegzetten in riskantere aandelenfondsen e.d. met een hoge rendementsverwachting.
Hou wel in de gaten dat geld dat je in eigen beheer spaart of belegt voor pensioen:
- onderhevig is aan vermogensrendementsheffing (1,2%) en inflatie (gemiddeld tegen de 2% per jaar ofzo) waardoor het rendement zo'n 3% lager is dan het lijkt (daar gaat je 3,8% spaarrente)
- kan worden aangesproken bij aansprakelijkheid in privé (bij een eenmanszaak of VOF e.d.)
- je niet verzekert bij arbeidsongeschiktheid terwijl je tijdens arbeidsongeschiktheid waarschijnlijk niet kunt inleggen om aan je pensioen te bouwen
- je nabestaanden niet verzekert bij overlijden