Factureren short copy
Hallo allemaal,
Voor ik m'n vraag stel even een kleine introductie: Ik ben sinds drie jaar (part-time) freelance tekstschrijver. Ik schrijf voornamelijk long copy in het Nederlands en Engels voor een stabiele klantenkring die me van een redelijk constante stroom opdrachten voorziet. Zakelijk gaat het prima dus. Administratief gezien gaat het minder. Zeg maar dramatisch. Bovendien heb ik chronische factureerangst: bij elke factuur die ik de deur uit doe vraag ik me af of ik dit eigenlijk wel kan maken, terwijl ik nog nooit bezwaren van opdrachtgevers heb gehad. Daarbij breng ik gewoon eerlijk m'n uren in rekening. Dus ik begin me er langzaamaan overheen te zetten.
Maar nu: Ik kreeg laatst de opdracht om voor een bedrijf een corporate statement te schrijven: acht of negen bevlogen, hoogdravende regels waarin met poetische diepzinnigheid de missie van het bedrijf uiteen werd gezet. Dit statement gaat in diverse winkels in de vitrines hangen. Ik vroeg de opdrachtgever hoeveel tijd ik eraan mocht besteden, want dit soort teksten schrijf je niet in een half uur. Hij noemde een royaal budget dus dat zat snor. Ik heb de opdracht gedaan en de opdrachtgever is erg in z'n nopjes met het resultaat. Ook snor.
Vraag is nu: hoe ga ik dit factureren? Als ik gewoon het aantal bestede uren maal m'n reguliere tarief factureer, komt de opdrachtgever er wel heel goedkoop van af. Dit soort teksten, net als advertentieteksten, vereisen meer creativiteit en meer taalvaardigheid en zijn daarom altijd duurder.
Wie weet raad?
Alvast bedankt!
Peter
|